۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت فطیر اراک به روش سنتی و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت فطیر اراک به روش سنتی و با طعم بسیار عالی

فطیر اراک به عنوان یکی از انواع نان های سنتی و خوشمزه، به طور معمول به عنوان سوغات شهر اراک شناخته می شود. این نوع نان دارای ویژگی های منحصر به فرد و سابقه ای طولانی در فرهنگ غذایی این شهر است. در ادامه، با همراهی وبلاگ آموزشی مامان جون، آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه فطیر اراک ارائه خواهد شد تا با جزئیات بیشتری با این شاهکار غذایی آشنا شوید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۲٫۵ پیمانه
شکر½ پیمانه
شیر ولرم½ پیمانه
روغن مایع¼ پیمانه
تخم مرغ½ تخم مرغ
خمیر مایه فوری۱ قاشق چایخوری
زردچوبه½ قاشق چایخوری
پودر زنجبیل۱ قاشق چایخوری
نمک¼ قاشق چایخوری
پودر هل¼ قاشق چایخوری
زرد تخم مرغ۱ عدد
شیر انگور۱ قاشق سوپخوری
کنجد یا سیاهدانهبه مقدار کافی

فطیر اراک به روش سنتی و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه فطیر اراک خوشمزه و سئو-دوستانه، ابتدا شیر ولرم را با شکر و خمیر مایه فوری در یک کاسه بزرگ مخلوط می کنیم و با چنگال هم می زنیم تا خمیر مایه سالم باشد.

مرحله 2

سپس روغن مایع و تخم مرغ را به مخلوط اضافه می کنیم. در ادامه، آرد را همراه با نمک، زردچوبه، پودر زنجبیل و پودر هل در الک ریخته و چند بار الک می کنیم، سپس آن را به تدریج به مخلوط اضافه کرده و ورز می دهیم.

مرحله 3

زمانی که خمیری نرم و یکدست که به دست نمی چسبد حاصل شد، اضافه کردن آرد را متوقف می کنیم. خمیر را در یک کاسه گود چرب شده قرار داده و با یک حوله تمیز می پوشانیم.

مرحله 4

خمیر را به مدت ۳۰ دقیقه در دمای محیط استراحت می دهیم تا حجم آن دو برابر شود. سپس خمیر را مجددا ورز می دهیم تا هوای اضافی آن گرفته شود و به گلوله های ۴۵ گرمی تقسیم می کنیم.

مرحله 5

کاغذ روغنی را روی سینی فر می پوشانیم و هر گلوله خمیر را به قطر نیم سانت روی سینی پهن می کنیم و به دلخواه طرح می زنیم. خمیرها را مجددا می پوشانیم و ۱۰ دقیقه استراحت می دهیم.

مرحله 6

فر را با حرارت ۱۶۰ درجه سانتی گراد گرم می کنیم. پس از استراحت دوم خمیر، روی آنها را با مخلوط زرده تخم مرغ و شیره انگور رومال می کنیم و کمی کنجد صورت روی آنها می ریزیم.

مرحله 7

سینی را در طبقه وسط فر قرار داده و فطیرها را به مدت ۳۰ دقیقه می پزیم تا کاملا پخته و طلایی رنگ شوند. پس از پخت، سینی را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم فطیرها خنک شوند. نوش جان!