۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت شیرینی مربایی به روش مشهدی و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت شیرینی مربایی به روش مشهدی و با طعم بسیار عالی

شیرینی مربایی، یکی از انواع شیرینی های سنتی و محبوب در میان مردم ایران است. این شیرینی خوشمزه با نام های مختلفی چون شیرینی گل محمدی، شیرینی زعفرانی و شیرینی جغجغه نیز شناخته می شود. در آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی مربایی در ادامه، مخاطبان گرامی با نحوه تهیه این شیرینی سنتی و لذیذ آشنا خواهند شد. این دستور پخت مفصل و جامع، راهنمای مناسبی برای هر آشپز و شیرینی پز علاقه مند به آشنایی با انواع شیرینی های ایرانی است.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد قنادی۶۰۰ گرم
پودر قند۱۰۰ گرم
روغن صاف۳۰۰ گرم
شربت بار یا عسل۶۰ گرم
وانیلنوک قاشق چایخوری
شیر پرچرب۶۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
مارمالادبه مقدار کافی

شیرینی مربایی به روش مشهدی و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه شیرینی مربایی ساده، ابتدا روغن را با پودر قند در یک کاسه مناسب مخلوط می کنیم تا بافت مواد سبک و پوک شود. سپس عسل را به مخلوط اضافه می کنیم.

مرحله 2

در مرحله بعد، تخم مرغ، شیر و وانیل را به مخلوط اضافه و به خوبی ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند. سپس آرد را الک کرده و به مخلوط اضافه می کنیم تا خمیر جمع شود.

مرحله 3

پس از آن، خمیر را در سلفون پیچیده و در یخچال قرار می دهیم. بعد از ۴ ساعت، خمیر را از یخچال خارج کرده و به مدت یک ساعت در فضای آشپزخانه استراحت می دهیم تا نرم شود.

مرحله 4

سپس فر را با دمای ۱۶۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. خمیر را از سلفون خارج کرده و روی سطح کار با قطر ۳ تا ۵ میلی متر باز می کنیم و با کاتر دلخواه قالب می زنیم.

مرحله 5

تعداد خمیرهای قالب زده شده را شمرده و وسط نصف آنها را با ته ماسوره سوراخ می کنیم. سینی فر را با کاغذ روغنی پوشش داده و خمیرها را به ترتیب درون سینی قرار می دهیم.

مرحله 6

در نهایت، سینی را به مدت ۲۰ دقیقه در فر قرار می دهیم تا شیرینی ها به طور کامل بپزند. پس از طلایی شدن اطراف شیرینی ها، آنها را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم کاملا خنک شوند.

مرحله 7

در آخر، بین دو هر شیرینی مقداری مارمالاد قرار داده و آنها را به هم فشار می دهیم تا به طور کامل به هم بچسبند. در صورت تمایل، می توان مقداری بریلو نیز داخل سوراخ روی شیرینی ها ریخت.