۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت شامی ترش به روش گیلانی و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت شامی ترش به روش گیلانی و با طعم بسیار عالی

شامی ترش، یکی از انواع محبوب و سنتی غذاهای بومی گیلان محسوب می‌شود. این غذای خوشمزه و لذیذ، با ترکیب مجموعه‌ای از مواد متنوع و متعادل تهیه می‌گردد. برای آشنایی کامل با طرز تهیه و مراحل آماده‌سازی شامی ترش، لطفاً به ادامه مطلب در وبلاگ آموزشی مامان جون مراجعه فرمایید. در این راهنمای گام به گام، جزئیات کامل روش پخت این غذای محلی ارائه شده است.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت گوسفندی۵۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
جعفری۲ قاشق غذاخوری
چوچاق۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۱ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و پودر دارچینبه مقدار کافی
پیاز۱ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
آب نارنج۱ لیوان
نمک، فلفل سیاه و پودر دارچینبه مقدار کافی

شامی ترش به روش گیلانی و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه شامی ترش ساده، ابتدا گوشت گوسفندی را به قطعات کوچک تر خرد کرده و سپس در یک کاسه مناسب چرخ می کنیم. پیاز را نیز با دندانه های ریز رنده کرده و از صافی رد می کنیم تا آب اضافی آن خارج شود. سپس پیاز را به کاسه اضافه می کنیم.

مرحله 2

جعفری را شسته و به صورت ریز خرد کرده، سپس همراه با نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر دارچین به کاسه اضافه می کنیم. در صورت نبود سبزی چوچاق، می توانیم از ۱ شاخه نعناع یا ریحان استفاده کنیم. سپس تخم مرغ را به کاسه اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا مایه شامی کاملا ترکیب و یکدست شود.

مرحله 3

در ادامه، مقداری روغن مایع درون تابه گرم می کنیم و به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه شامی برداشته و در دست به صورت بیضی فرم می دهیم. شامی ها را درون تابه قرار داده و دو طرف آن ها را کاملا سرخ می کنیم.

مرحله 4

برای تهیه سس، پیاز را به صورت خلالی نازک خرد کرده و در تابه جداگانه با مقداری روغن مایع تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت می دهیم تا بوی خامی آن از بین برود و رنگ باز کند. در ادامه نمک، فلفل سیاه و پودر دارچین را به آن اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر ادویه ها آزاد شود.

مرحله 5

آب نارنج را به تابه اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا با سس رب گوجه فرنگی ترکیب شود. سپس درب تابه را بسته و اجازه می دهیم سس به مدت ۱۰ دقیقه ریز جوش بخورد تا کمی غلیظ شود.

مرحله 6

پس از آن، شامی ها را به آرامی درون تابه حاوی سس می چینیم و مقداری از سس روی آن ها می ریزیم. اجازه می دهیم شامی ها به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت بمانند تا سس به خوردشان برود. در نهایت، شامی های ترش را درون ظرف مورد نظر قرار داده و همراه با سیب زمینی سرخ کرده و پلو سرو می کنیم.