۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت قیمه ریزه به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت قیمه ریزه به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی

قیمه ریزه، یکی از غذاهای سنتی و بومی شهر اصفهان است که علاوه بر طعم و مزه بسیار لذیذ، از مواد مغذی و خاصیت‌های فراوانی نیز برخوردار است. این غذای محلی و پرطرفدار به راحتی و در مدت زمان کوتاهی قابل تهیه و آماده‌سازی است. در ادامه، با مطالعه مرحله‌به‌مرحله‌ی طرز تهیه قیمه ریزه در وبلاگ آموزشی مامان جون، می‌توانید به طور کامل با این غذای خوشمزه و مقوی آشنا شوید و آن را در منزل خود نیز طبخ کنید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت چرخ‌ کرده مخلوط۱۵۰ گرم
پیاز۲ عدد
آرد نخودچی۱.۵ قاشق سوپخوری
برنج نیم دانه۱ قاشق سوپخوری
نعناع تازه۳ قاشق سوپخوری
نعناع خشک۲ قاشق چایخوری
رب گوجه فرنگی۲ قاشق سوپخوری
روغن مایع۲ قاشق سوپخوری
نمک۲ قاشق چایخوری
فلفل سیاه۱ قاشق چایخوری
پودر تخم گیشنیز½ قاشق چایخوری
زردچوبه۱ قاشق چایخوری
آب جوش۴ لیوان

قیمه ریزه به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

تهیه قیمه ریزه خوشمزه و سرشار از طعم: ابتدا یک پیاز را با استفاده از رنده ریز خرد کنید و آب آن را با کمک یک توری بگیرید. سپس گوشت چرخ‌کرده را با پیاز مخلوط کرده و به خوبی ورز دهید تا کاملاً با هم ترکیب شوند.

مرحله 2

سپس نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر تخم گیشنیز، نصف مقدار نعناع تازه، نعناع خشک و آرد نخود‌چی را به مخلوط اضافه کرده و به خوبی با هم ترکیب کنید تا ادویه‌ها کاملاً به گوشت نفوذ کنند.

مرحله 3

بعد از آن، گوشت را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا بافت آن یکدست و صاف شود و طعم همه مواد با هم ترکیب شود.

مرحله 4

سپس گوشت را از یخچال خارج کرده و کمی ورز دهید، سپس مقداری از آن را برداشته و با دست به شکل گردو درآورید و همه گوشت را به همین شکل فرم دهید.

مرحله 5

گوشت‌های قلقلی را در ظرفی قرار داده و دوباره در یخچال بگذارید تا بافت منسجمی پیدا کنند و موقع پخت غذا از هم باز نشوند. در این فاصله، سس غذا را آماده کنید.

مرحله 6

برای تهیه سس، ابتدا پیاز را نگینی خرد کرده و در یک قابلمه با مقداری روغن روی حرارت ملایم تفت دهید تا طلایی رنگ شود. سپس زردچوبه را اضافه کرده و کمی تفت دهید. بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت دهید تا طعم خامی آن از بین برود.

مرحله 7

وقتی رنگ رب باز شد، نعناع خشک را اضافه کرده و کمی تفت دهید. سپس آب جوش را در قابلمه ریخته و نعناع تازه را نیز اضافه کنید.

مرحله 8

وقتی آب در حال جوشیدن بود، گوشت‌های قلقلی را به آن اضافه کرده و به دلخواه، مقداری برنج نیم دانه را نیز به مواد قابلمه اضافه کنید تا سس غذا لعاب‌دار شود.

مرحله 9

درب قابلمه را به شکل نیمه باز قرار داده و به مدت یک ساعت و نیم اجازه دهید تا گوشت‌ها کاملاً پخته شوند و طعم همه مواد با هم ترکیب شود.

مرحله 10

در نهایت، قیمه ریزه را در ظرف مناسب کشیده و همراه با چند برگ نعناع، گیشنیز و ترخون تزئین کنید. این غذای خوشمزه را همراه با پلو زعفرانی، ترشی، سالاد، سبزی خوردن و انواع دورچین سرو کنید.