۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت نان کریسمس به روش ایتالیایی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت نان کریسمس به روش ایتالیایی با طعم بسیار عالی

نان کریسمس یکی از انواع نان های پرطرفدار و سنتی در فرهنگ آشپزی ایتالیایی است که به طور ویژه برای جشن و مراسم کریسمس پخته و مصرف می‌شود. این نوع نان دارای طعم و بافت منحصربه‌فرد و ویژگی‌های تزئینی خاصی است که آن را به یکی از محبوب‌ترین اقلام شیرین مورد استفاده در این ایام مبدل ساخته است. در ادامه با همراهی وبلاگ آموزشی مامان جون می‌توانید راهنمای گام‌به‌گام و جزئیات کامل طرز تهیه این نان سنتی کریسمسی را فرا بگیرید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۲۰۰ گرم
تخم مرغ۳ عدد
خمیر مایه فوری۱ و نیم قاشق چایخوری
شیر گرم½ پیمانه
آب گرم⅛ پیمانه
نمک½ قاشق چایخوری
کره نرم۷۵ گرم
شکر۴۰ گرم
کشمش و میوه خشک½ فنجان

نان کریسمس به روش ایتالیایی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه نان کریسمس به روش ایتالیایی، ابتدا آب گرم را با خمیر مایه و 1 قاشق غذاخوری شکر در یک کاسه مناسب مخلوط کرده و هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. سپس روی کاسه را با بشقاب می پوشانیم و اجازه می دهیم مخلوط خمیر مایه به مدت 10 دقیقه استراحت کند تا عمل بیاید.

مرحله 2

در ادامه، آرد را با نمک درون الک ریخته و 3 مرتبه الک می کنیم، سپس در یک کاسه جداگانه می ریزیم و مابقی شکر را به آن اضافه می کنیم. یکی از سفیده های تخم مرغ را برای رومال نان جدا کرده و مابقی تخم مرغ ها را با شیر گرم و خمیر مایه به عمل آمده به آرد اضافه می کنیم. سپس ورز می دهیم تا خمیری نرم و لطیف درون کاسه حاصل شود.

مرحله 3

در این مرحله، درون یک سینی مناسب را آرد پاشی کرده و خمیر را درون سینی منتقل می کنیم. 1 قاشق غذاخوری از کره را برای رومال بر می داریم و باقی مانده آن را کم کم به خمیر اضافه کرده و ورز می دهیم تا کره جذب خمیر شود. در صورت نیاز، مقداری آرد به خمیر اضافه کرده و مجددا ورز می دهیم تا خمیری نرم و لطیف که به دست نمی چسبد حاصل شود. سپس درون یک کاسه مناسب را با مقداری روغن مایع چرب می کنیم.

مرحله 4

حالا کشمش و میوه خشک را به خمیر اضافه کرده و ورز می دهیم تا خمیر یکدست شود. خمیر را درون کاسه قرار داده، روی آن را با سلفون می پوشانیم و در یک جای گرم قرار می دهیم. اجازه می دهیم خمیر به مدت 3 ساعت استراحت کند تا حجم آن دو برابر شود.

مرحله 5

در ادامه، فر را روی حرارت 180 درجه سانتی گراد قرار داده و اجازه می دهیم کاملا گرم شود. سپس یک قالب کوچک با دیواره های بلند انتخاب کرده، درون و دیواره های قالب را با مقداری روغن مایع یا کره سرد چرب کرده و با کاغذ روغنی می پوشانیم. خمیر را درون قالب قرار می دهیم.

مرحله 6

در این مرحله، سفیده تخم مرغ باقی مانده را با کره درون یک کاسه مناسب مخلوط کرده و هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. سپس برس را به آن آغشته کرده و دو مرتبه روی خمیر می مالیم.

مرحله 7

قالب را طبقه وسط فر قرار داده و اجازه می دهیم به مدت 40 تا 50 دقیقه درون فر بماند تا نان کاملا پخته شود. در صورت نیاز، گریل را روشن می کنیم تا روی نان طلایی و خوشرنگ شود.

مرحله 8

در نهایت، پس از گذشت 4 دقیقه قالب را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم نان کاملا خنک شود، سپس از قالب خارج می کنیم. نان کریسمس را به دلخواه تزئین کرده و با چای زعفرانی تازه دم سرو می کنیم.