۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت کیک انجیر به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت کیک انجیر به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی

کیک انجیر یکی از محبوب ترین و لذیذ ترین انواع کیک های سنتی ایرانی است که با تنوع بالای در طرز تهیه و دستورات متعدد به شکل گسترده ای در سراسر کشور طرفداران زیادی دارد. این کیک خوش طعم و خوش عطر از ترکیب مواد اصلی مانند انجیر، تخم مرغ، آرد و شکر به همراه چاشنی های متنوع دیگر تهیه می شود و طعم و بافت منحصر به فرد آن باعث شده تا محبوبیت زیادی در میان مردم پیدا کند. در ادامه با همراهی وبلاگ آموزشی ارزشمند مامان جون می توانید مراحل کامل و گام به گام تهیه این کیک خوشمزه را به طور دقیق و تفصیلی فرا بگیرید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد قنادی۱ و نیم پیمانه
شکر¾ پیمانه
تخم مرغ۲ عدد
ماست شیرین۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع½ پیمانه
بکینگ پودر۱ و نیم قاشق چایخوری
پودر دارچین۱ قاشق چایخوری
وانیلنوک قاشق چایخوری
انجیر۴ عدد
مغز گردو (اختیاری)به مقدار کافی

کیک انجیر به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه کیک انجیر مجلسی، ابتدا تخم مرغ را همراه با وانیل و شکر در یک ظرف مناسب مخلوط کرده و به مدت 5 تا 7 دقیقه با همزن برقی هم می زنیم تا مخلوط کاملاً روشن و کش دار شود.

مرحله 2

سپس ماست و روغن مایع را به مخلوط تخم مرغ اضافه کرده و با همزن برقی در حد مخلوط شدن هم می زنیم. در ادامه، آرد و پودر دارچین را در یک ظرف مناسب مخلوط کرده و 3 بار الک می کنیم.

مرحله 3

مواد خشک را به تدریج و در 3 مرحله به مخلوط تخم مرغ اضافه کرده و با یک لیسک به صورت دورانی هم می زنیم تا بافت مایه کیک یکدست شود.

مرحله 4

سپس فر را در دمای 170 درجه سانتی گراد گرم کرده و کف قالب کمربندی را با کاغذ روغنی می پوشانیم. مایه کیک را درون قالب ریخته و چند بار روی سطح کار می کوبیم تا هوای اضافی خارج شود.

مرحله 5

انجیر را شسته و ورقه ای برش داده و روی مایه کیک می چینیم. سپس مغز گردو را خرد کرده و به صورت پخش روی مایه کیک می ریزیم. قالب را در طبقه وسط فر قرار داده و 45 دقیقه می پزیم.

مرحله 6

پس از پخت، با خلال دندان یا سیخ چوبی تست می کنیم. اگر مایه به آن نچسبید، کیک کاملاً پخته است. قالب را از فر خارج کرده و کیک را از قالب جدا می کنیم.

مرحله 7

در نهایت، اجازه می دهیم کیک کاملاً خنک شود. سپس به اندازه و فرم دلخواه برش می زنیم و همراه با چای تازه دم سرو می کنیم.