۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت چکدرمه به روش ترکمنی و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت چکدرمه به روش ترکمنی و با طعم بسیار عالی

چکدرمه یکی از غذاهای بسیار محبوب و سنتی مناطق شمالی کشور ما است که ریشه و اصالت آن متعلق به استان گلستان می‌باشد. این غذای لذیذ و دلپذیر، طی سالیان متمادی در این منطقه پرورش یافته و به عنوان یکی از نمادهای هویت فرهنگی و غذایی این بخش از ایران به شمار می‌رود. برای آشنایی با مراحل دقیق و کامل طرز تهیه این غذای سنتی، همراه وبلاگ آموزشی مامان جون باشید و از آموزش گام به گام و تصویری آن بهره مند شوید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
برنج۲ پیمانه
گوجه فرنگی۵ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
گوشت گوسفندی۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد متوسط
نمک۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه و فلفل سیاهاز هر کدام ½ قاشق چایخوری

چکدرمه به روش ترکمنی و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه چکدرمه خوشمزه و سئو-دوستانه، ابتدا گوشت را به صورت مکعبی درشت و پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. سپس یک قابلمه مناسب را روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن مایع به آن اضافه می کنیم.

مرحله 2

پیاز را درون قابلمه ریخته و تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود. سپس گوشت را به قابلمه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا گوشت تغییر رنگ بدهد. در ادامه نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به قابلمه می افزاییم و مجددا تفت می دهیم تا ادویه ها کاملا سرخ شوند.

مرحله 3

رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب از بین رفته و رنگ آن باز شود. سپس گوجه فرنگی ها را شسته، پوست آن ها را جدا کرده و با دندانه های ریز رنده، پوره می کنیم. پوره گوجه فرنگی را به قابلمه افزوده و تفت می دهیم تا سرخ شود.

مرحله 4

زمانی که پوره گوجه فرنگی سرخ شد، به اندازه ای که روی مواد را بگیرد آب اضافه کرده، درب قابلمه را بسته و اجازه می دهیم گوشت به مدت 2 ساعت کاملا پخته شود. پس از این زمان، برنج را شسته و به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله 5

اجازه می دهیم آب اضافی درون قابلمه تبخیر شود تا برنج را به صورت کته دم کنیم. در صورتی که آب گوشت برای پخت کته زیاد بود، مقداری از آن را بر می داریم تا برنج هنگام پخت شفته نشود.

مرحله 6

درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم. اجازه می دهیم چکدرمه به مدت 45 دقیقه دم بکشد. در پایان، به دلخواه مقداری کره یا روغن حیوانی به چکدرمه اضافه کرده و مخلوط می کنیم. سپس چکدرمه را درون ظرف مورد نظر می ریزیم و نوش جان می کنیم.