۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت شیرینی پسته ای مجلسی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت شیرینی پسته ای مجلسی با طعم بسیار عالی

شیرینی پسته‌ای یکی از انواع شیرینی‌های سنتی و محبوب ایرانی است که بافتی ظریف و لطیف دارد و مزه‌ای دلپذیر و بی‌نظیر. این شیرینی خوش‌طعم و جذاب به سبب داشتن ترکیب مناسب مواد اولیه و فرآیند تهیه آسان، گزینه ایده‌آلی برای پذیرایی‌های رسمی و غیررسمی محسوب می‌گردد. رنگ طلایی و عطر بی‌نظیر پسته، چشم‌ها و بینی را نوازش کرده و حس شور و شعف را در میهمانان برمی‌انگیزد. در ادامه با مطالعه دستور تهیه گام‌به‌گام این شیرینی خوش‌طعم، می‌توانید مهارت خود را در تولید این شیرینی سنتی ایرانی ارتقا بخشید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
روغن جامد۱۲۰ گرم
پودر قند۱۰۰ گرم
آرد شیرینی۱۱۰ گرم
آرد برنج۹۵ گرم
آرد نخود۴۵ گرم
پودر پسته۵۰ گرم

شیرینی پسته ای مجلسی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه شیرینی پسته‌ای، ابتدا روغن جامد را در یک ظرف بریزید و پودر قند را به آن اضافه کنید. با همزن برقی مخلوط کنید تا کاملاً یکدست شوند و حجم آن دو برابر شود. حتماً از روغن جامد استفاده کنید و روغن نیمه جامد در مواد نریزید.

مرحله 2

سپس خلال پسته را در آسیاب بریزید و با یک قاشق آرد مخلوط کنید تا کاملاً پودر و یکدست شوند. آرد موجب می‌شود تا پودر پسته خوشرنگ‌تر شود و رطوبت آن را به خود جذب می‌کند تا خمیر به روغن نیفتد.

مرحله 3

پودر پسته را به مخلوط مواد اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند. اگر می‌خواهید که مخلوط تشکیل شده خوش رنگ‌تر شود می‌توانید از مقداری رنگ خوراکی سبز استفاده کنید.

مرحله 4

سپس آرد برنج و آرد نخود را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً یکدست شوند. سپس آرد شیرینی را کم کم به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر جمع شود و کاملاً صاف و یک دست و لطیف شود.

مرحله 5

ملاک برای آماده شدن خمیر این است که خمیر نرم و لطیف باشد و به دست نچسبد. سپس خمیر را داخل یک نایلون قرار دهید و اجازه دهید تا در دمای محیط به مدت یک ساعت استراحت کند و خوب جا بیفتد.

مرحله 6

بعد از اینکه خمیر استراحت کرد، آن را از نایلون بیرون بیاورید و بین دو کاغذ روغنی قرار دهید و با وردنه آن را باز کنید. ضخامت خمیر بستگی به نوع کاتر برای برش زدن شیرینی‌ها دارد. سپس خمیر را با کاتر در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید.

مرحله 7

برای برش زدن خمیر می‌توانید از قالب‌های آماده و به شکل دلخواه استفاده کنید. برای اینکه خمیر به قالب‌ها نچسبد، قبل از برش زدن قالب را به پودر نشاسته آغشته کنید.

مرحله 8

سپس کف سینی فر یا قالب را چرب کنید یا کاغذ روغنی قرار دهید و شیرینی‌ها را با فاصله در آن بچینید. سینی را در یخچال بگذارید تا برش‌های خمیر به مدت یک ساعت استراحت کنند و خودشان را بگیرند و سفت و منسجم شوند.

مرحله 9

بعد از اینکه سینی را از یخچال بیرون آوردید، آن را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید. دمای فر برقی را روی ۱۵۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا شیرینی‌ها به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه بپزند تا اطراف آن‌ها طلایی رنگ شود. اگر از فر گازی استفاده می‌کنید، دمای فر باید ۱۰ درجه بیشتر از فر برقی باشد.

مرحله 10

سپس سینی شیرینی‌ها را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا خنک شوند. بعد از آن به آرامی شیرینی‌ها را از کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرفی بگذارید.

مرحله 11

در نهایت، می‌توانید روی شیرینی‌ها را با مقداری عسل و یا شکلات ذوب شده و پودر پسته تزئین کنید و سپس تعدادی شیرینی پسته‌ای را داخل ظرف مناسب بچینید و این شیرینی خوش طعم و شیک را همراه با چای سرو کنید.