۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت آش بلغور گندم به روش سنتی و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت آش بلغور گندم به روش سنتی و با طعم بسیار عالی

آش بلغور گندم یکی از غذاهای سنتی و مقوی ایرانی است که بیشتر در فصول سرد سال، به ویژه زمستان، طبخ و مصرف می‌شود. این آش لذیذ و مغذی را می‌توان با افزودن گوشت، سیرابی (سرشیر) یا بدون گوشت و به سلیقه فرد آماده نمود. برای آشنایی با مراحل کامل و دقیق طرز تهیه آش بلغور گندم، می‌توانید به وبلاگ آموزشی معتبر مامان جون مراجعه کنید و راهنمایی‌های مفصل و تصویری را دنبال نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
بلغور گندم۲ پیمانه
نخود½ پیمانه
لوبیا چیتی½ پیمانه
عدس½ پیمانه
پیاز۵ عدد متوسط
سیر۶ حبه
نعناع خشک۱ قاشق غذاخوری
سبزی آشی۲۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغن مایعبه مقدار کافی

آش بلغور گندم به روش سنتی و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه آش بلغور گندم خوشمزه، ابتدا حبوبات (به جز عدس) را در یک کاسه مناسب قرار داده و به اندازه کافی آب اضافه می کنیم تا سطح آب یک بند انگشت بالاتر از سطح حبوبات باشد. پس از خیس خوردن نخود و لوبیا چیتی، آنها را در یک قابلمه مناسب ریخته و 4 لیوان آب اضافه کرده و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید. سپس حرارت را کم می کنیم.

مرحله 2

بعد از 30 دقیقه پخت لوبیا و نخود، عدس را می شوییم و به قابلمه اضافه می کنیم تا با هم 30 دقیقه دیگر بپزند. در همین حین پیازها را پوست گرفته و به صورت خلالی نازک و یکدست خرد می کنیم.

مرحله 3

در این مرحله یک قابلمه بزرگ روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم. سپس پیاز خلالی را اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا سبک شود، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم.

مرحله 4

پیاز را چند دقیقه دیگر تفت می دهیم، سپس بلغور گندم را می شوییم و به قابلمه می افزاییم. در ادامه 6 لیوان آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم بلغور 30 دقیقه بپزد، سپس حبوبات پخته شده را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله 5

در این مرحله سیرها را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد می کنیم، سپس به همراه کمی روغن در یک تابه کوچک یک دقیقه تفت می دهیم تا طلایی شود. سپس سیر را نیز به قابلمه آش اضافه می کنیم.

مرحله 6

حالا سبزی آشی را به صورت متوسط خرد می کنیم و به قابلمه می افزاییم. در ادامه نعناع خشک را با کمی روغن در یک تابه کوچک 30 ثانیه تفت می دهیم و به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله 7

در این مرحله حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم آش کمی غلیظ شده و جا بیفتد. در نهایت آش بلغور گندم را درون ظرف مورد نظر می ریزیم و با موادی مثل پیاز داغ، نعناع داغ و یا کشک تزیین می کنیم.