۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت گوزلمه پنیری به روش ترکیه ای و طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت گوزلمه پنیری به روش ترکیه ای و طعم بسیار عالی

گوزلمه پنیری یکی از انواع نان های خوشمزه و پرطرفدار در میان آشپزان و خوراک دوستان ترکیه ای محسوب می شود. این نوع نان با استفاده از روش های متعدد و متنوعی تهیه و طبخ می گردد. جهت مشاهده آموزش جامع و مرحله به مرحله طرز تهیه گوزلمه پنیری، لطفا به وبلاگ آموزشی مامان جون مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
شیر ولرم۱٫۵ لیوان
خمیر مایه½ قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق مرباخوری
نمک۱ قاشق مرباخوری
آرد۴ لیوان
 کره۱۰۰ گرم
روغن مایع۵ قاشق غذاخوری
فلفل چیلی (اختیاری)½ فلفل چیلی
پنیر سفیدبه مقدار کافی
پنیر پیتزابه مقدار کافی
جعفریبه مقدار کافی
زرده ی تخم مرغ۱ عدد
ماست۲ قاشق مرباخوری

گوزلمه پنیری به روش ترکیه ای و طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه گوزلمه پنیری خوشمزه، ابتدا خمیر مایه را با شکر و آب ولرم مخلوط کرده و اجازه می دهیم به مدت 10 دقیقه استراحت کند تا فعال شود.

مرحله 2

سپس نمک را به خمیر اضافه کرده و آرد الک شده را به آن افزوده و ورز می دهیم تا خمیری نرم و لطیف به دست آید. خمیر را با سلفون پوشانده و در دمای محیط قرار می دهیم.

مرحله 3

بعد از 30 دقیقه که خمیر دو برابر شده است، آن را به چهار قسمت مساوی تقسیم کرده و روی سطح آرد پاشی شده قرار می دهیم.

مرحله 4

سپس خمیرها را با وردنه به صورت نازک باز کرده و با مخلوط روغن و کره ذوب شده رومال می کنیم. یک خمیر را به صورت مربع کوچک تا زده و وسط آن قرار می دهیم.

مرحله 5

خمیر را مجددا تا زده تا خمیر میانی پنهان شود، سپس دو چانه باقی مانده را به همین شکل جمع می کنیم. خمیرها را با پارچه پوشانده و به مدت 15 دقیقه در یخچال استراحت می دهیم.

مرحله 6

در این فاصله، پنیر سفید را با جعفری و فلفل چیلی خرد کرده و با پنیر پیتزا مخلوط می کنیم تا مواد میانی آماده شود.

مرحله 7

پس از استراحت خمیر، آن را از یخچال خارج کرده و به صورت گرد باز می کنیم. یک طرف خمیر را با مواد میانی پر کرده و با طرف دیگر می پوشانیم. لبه های خمیر را با انگشت فیکس می کنیم.

مرحله 8

سینی فر را با روغن چرب کرده و خمیرها را در آن قرار می دهیم. سپس با مخلوط زرده تخم مرغ و ماست رومال می کنیم و به مدت 10 دقیقه دیگر استراحت می دهیم تا کمی پف کنند.

مرحله 9

فر را با دمای 200 درجه سانتی گراد گرم کرده و پس از استراحت خمیر، سینی را در طبقه میانی فر قرار می دهیم. نان ها را به مدت 25 تا 30 دقیقه در فر می گذاریم تا بپزند.

مرحله 10

در صورت نیاز، گریل را روشن کرده تا روی نان ها کاملا طلایی و خوشرنگ شوند. در نهایت، سینی را از فر خارج کرده و روی نان ها را با پارچه می پوشانیم تا در معرض هوا خشک نشوند. سپس برش زده و سرو می کنیم.