۲ ماه پیش

طرز تهیه خورش قیمه بادمجان مجلسی با طعم بسیار عالی

طرز تهیه خورش قیمه بادمجان مجلسی با طعم بسیار عالی

خورشت قیمه بادمجان به عنوان یکی از غذاهای سنتی و ریشه‌دار فرهنگ ایرانی، با طیف گسترده‌ای از دستورالعمل‌های آماده‌سازی شناخته می‌شود. این غذای لذیذ و پرطرفدار، که از ترکیب گوشت، بادمجان و برخی ادویه‌جات گرانبها تشکیل شده است، سابقه تاریخی عمیقی در آشپزی بومی کشور دارد. برای آشنایی کامل با مراحل پخت خورشت قیمه بادمجان به همراه توضیحات جامع و تصاویر مربوطه، لطفاً به ادامه مطلب در وبلاگ آموزشی مامان جون مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم
لپه۱ پیمانه
پیاز درشت۲ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
آب لیمو ترش تازهبه مقدار کافی
گلاب۱ قاشق چایخوری
بادمجان۴ عدد
گوجه فرنگی۴ عدد
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و چوب دارچینبه مقدار کافی

طرز تهیه خورش قیمه بادمجان مجلسی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه خورشت قیمه بادمجان مجلسی، ابتدا لپه را می شوییم تا گرد و غبارش شسته شود. سپس لپه را درون یک کاسه مناسب می ریزیم و کاسه را تا نیمه پر از آب می کنیم. لپه را به مدت ۲ ساعت درون آب قرار می دهیم تا خیس بخورد.

مرحله 2

پس از آن، گوشت را به صورت تکه های مکعبی خرد می کنیم. پوست پیاز را جدا کرده، آن را می شوییم و به صورت خلالی نارک خرد می کنیم. سپس درون یک قابلمه مناسب مقداری روغن مایع ریخته و روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله 3

در این مرحله، پیاز خلالی را به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود. سپس گوشت خورشتی را درون قابلمه حاوی پیاز ریخته و به تفت دادن ادامه می دهیم تا گوشت کاملا تغییر رنگ بدهد.

مرحله 4

حالا چوب دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه را به گوشت اضافه کرده و کمی تفت می دهیم. لپه را درون آبکش ریخته تا آب اضافی اش خارج شود، سپس لپه را به همراه رب گوجه فرنگی به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله 5

در این مرحله به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی از بین برود و رنگ آن باز شود. سپس ۴ تا ۵ لیوان آب جوش روی مواد ریخته، درب قابلمه را بسته و اجازه می دهیم خورش به مدت ۴ تا ۵ ساعت بپزد.

مرحله 6

بادمجان ها را می شوییم، پوست آن ها را به همراه کلاهک شان جدا کرده و به صورت ورقه ای برش می زنیم. گوجه فرنگی را نیز می شوییم و به ۲ قسمت تقسیم می کنیم. سپس مقداری روغن درون یک تابه مناسب ریخته و روی حرارت متوسط قرار می دهیم.

مرحله 7

در این مرحله، بادمجان ها را به همراه گوجه فرنگی درون تابه قرار داده و کاملا سرخ می کنیم. زمانی که بادمجان و گوجه فرنگی کاملا سرخ شدند، حرارت را خاموش می کنیم.

مرحله 8

حالا روی بادمجان و گوجه فرنگی مقداری فلفل سیاه و پودر دارچین می ریزیم. در ۳۰ دقیقه آخر پخت خورش، نمک، آب لیمو ترش تازه و زعفران را به خورش اضافه کرده و مخلوط می کنیم. بادمجان و گوجه فرنگی را نیز کنار خورش قرار می دهیم.

مرحله 9

در ۵ دقیقه آخر پخت، گلاب را به خورش اضافه کرده و مخلوط می کنیم. پس از گذشت این زمان، خورش را از روی حرارت بر می داریم و درون ظرف مورد نظر می ریزیم. سپس همراه با پلو زعفرانی سرو می کنیم. لذت ببرید!