۲ ماه پیش

طرز تهیه نان خشک به روش خانگی و طعم بسیار عالی

طرز تهیه نان خشک به روش خانگی و طعم بسیار عالی

نان خشک یکی از انواع نان های سنتی و محبوب در فرهنگ غذایی ما است که به دلیل سادگی و طعم دلپذیر خود، گزینه مناسبی برای وعده صبحانه محسوب می شود. این نوع نان دارای ارزش غذایی مناسبی بوده و با استفاده از مواد اولیه ساده و در دسترس قابل تهیه می باشد. در ادامه، با پیروی از آموزش گام به گام و مرحله به مرحله طرز تهیه نان خشک در وبلاگ آموزشی مامان جون، می توانید این نان خوشمزه را به راحتی در خانه تهیه و از صرف آن در وعده صبحانه لذت ببرید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۲ لیوان
نمک⅓ قاشق چایخوری
شکر½ قاشق چایخوری
سبزی خشک۲ قاشق غذاخوری
پنیر صبحانه یا خامه ای۱ قاشق غذاخوری
خمیر مایه½ قاشق چایخوری
روغن مایع۳ قاشق غذاخوری
زردچوبه۱ قاشق چایخوری
آب سرد۱ لیوان
پودر سبوس گندم۱ قاشق غذاخوری
شیر یا آب ولرمبه مقدار کافی
کنجد، مغز تخمه و سیاهدانهبه مقدار کافی

طرز تهیه نان خشک به روش خانگی و طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه نان خشک خوشمزه و سازگار با موتورهای جستجو، ابتدا آرد را در یک کاسه نسبتا عمیق الک می کنیم. سپس نمک، شکر، زردچوبه، پودر سبوس گندم و خمیر مایه را به کاسه اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم.

مرحله 2

سپس سبزی های خشک معطر (مرزه، شوید، ریحان و نعنا خشک) را به کاسه اضافه کرده و مخلوط می کنیم. در ادامه پنیر خامه ای را با شیر ولرم به آرامی به کاسه اضافه کرده و با نوک انگشت مخلوط می کنیم تا خمیری نرم حاصل شود.

مرحله 3

سپس روغن مایع را به آرامی به کاسه اضافه کرده و به مدت 10 دقیقه به خوبی ورز می دهیم تا خمیری نرم و منسجم که به دست نمی چسبد، به دست آید. خمیر را با سلفون و پارچه تمیز پوشش می دهیم.

مرحله 4

حال خمیر را به مدت 40 دقیقه تا 1 ساعت در دمای محیط استراحت می دهیم تا حجم آن 2 تا 3 برابر شود. پس از این زمان، خمیر را روی سطح آردپاشی شده قرار داده و با وردنه به صورت نازک پهن می کنیم.

مرحله 5

سپس کنجد، مغز تخمه و سیاهدانه را به صورت پخش روی خمیر ریخته و مجددا با وردنه می کشیم تا مغزیجات به خمیر بچسبند. خمیر را برش می زنیم و 5 تا 10 دقیقه دیگر استراحت می دهیم.

مرحله 6

در این فاصله فر را با دمای 170 درجه سانتی گراد گرم می کنیم. پس از اتمام استراحت دوم، خمیر را درون فر قرار داده و 30 تا 40 دقیقه می پزیم تا کاملا پخته شود.

مرحله 7

پس از پخت، گریل را روشن کرده و اجازه می دهیم نان کاملا طلایی و خوشرنگ شود. سپس نان را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم کاملا خنک شود. در نهایت نان را همراه با پنیر و گردو سرو می کنیم.