۲ ماه پیش

طرز تهیه چکدرمه با مرغ مجلسی با طعم بسیار عالی

طرز تهیه چکدرمه با مرغ مجلسی با طعم بسیار عالی

چکدرمه یک غذای سنتی و اصیل ترکمنی است که با طعم و عطر منحصربه‌فرد خود شهرت جهانی دارد. این غذای لذیذ و پرطرفدار به روش‌های گوناگون و با استفاده از مواد متنوع تهیه می‌شود، به گونه‌ای که هر بار طعمی متفاوت و منحصربه‌فرد ارائه می‌دهد. چکدرمه به دلیل ظاهر جذاب و مجلسی خود گزینه‌ای شایسته برای پذیرایی و میهمانی‌ها محسوب می‌شود. در ادامه با آموزش مرحله‌به‌مرحله طرز تهیه چکدرمه با مرغ در وبلاگ آموزشی مامان جون آشنا خواهید شد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
مرغ۱ عدد
پیاز۴ عدد
روغنبه مقدار لازم
رب گوجه فرنگی۴ قاشق غذا خوری سرپر
فلفل سیاهنصف قاشق مربا‌خوری
آب۱۰ لیوان
برنج۵ پیمانه

طرز تهیه چکدرمه با مرغ مجلسی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

ابتدا مقداری روغن را در یک قابلمه داغ کرده و مرغ را داخل آن سرخ کنید تا همه قسمت‌های آن طلایی شود. پس از آن، مرغ را از ظرف خارج کرده و کنار بگذارید.

مرحله 2

سپس پیازهای خرد شده را در همان روغن تفت داده تا سبک و طلایی شوند. سپس رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ رب باز شود و بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله 3

بعد فلفل سیاه را به مواد اضافه کرده و تفت دهید. سپس مرغ را به چند تکه تقسیم کرده و به مواد اضافه کنید و کمی با آنها تفت دهید. سپس مقداری آب به آن اضافه کرده و اجازه دهید تا مواد به روغن بیفتد.

مرحله 4

پس از آن، مقدار بیشتری آب به مواد اضافه کرده و درب قابلمه را نیمه باز گذاشته و روی حرارت متوسط قرار دهید تا مرغ به خوبی پخته شود و عطر و طعم همه مواد به آن نفوذ کند.

مرحله 5

در طول پخت، در صورت نیاز می‌توان مقداری آب جوش به مواد اضافه کرد تا مرغ کاملاً پخته شود. پس از پخت مرغ، آن را از آب چکدرمه جدا کرده و کنار بگذارید.

مرحله 6

سپس برنج را به آب چکدرمه اضافه کرده و دقت کنید که آب چکدرمه نه زیاد باشد که برنج شفته شود و نه کم باشد که برنج نپخته بماند. در صورت نیاز می‌توان مقداری از آب چکدرمه را تبخیر کرد.

مرحله 7

وقتی آب چکدرمه به خورد برنج رفت، درب قابلمه را ببندید تا برنج خوب دم بکشد. در طول این مدت، چند بار برنج‌ها را زیر و رو کنید و سپس مرغ را روی آنها بچینید.

مرحله 8

در آخر، چکدرمه را در قابلمه به خوبی مخلوط کرده و در ظرف مناسب بکشید. سپس با چند برگ نعناع، شوید و ریحان تازه تزئین کرده و با انواع سالاد، ترشی، زیتون و دورچین‌ها سرو کنید.