۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت گز آردی ساده و خانگی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت گز آردی ساده و خانگی با طعم بسیار عالی

گز آرد یکی از شیرینی های سنتی و خوشمزه ایرانی است که به طور تنگاتنگی با شهرهای مشهور مانند اصفهان و یزد پیوند خورده است. این شیرینی با تاریخچه و اصالت غنی خود، همواره مورد توجه و علاقه بسیاری از افراد بوده است. در ادامه، با همراهی وبلاگ مامان جون، آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه این شیرینی سنتی را مشاهده خواهید کرد. این راهنمای جامع به شما کمک خواهد کرد تا با روش صحیح تهیه گز آردی آشنا شوید و بتوانید این دسر خوشمزه را به شکل اصیل و سنتی در منزل آماده نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
شکر۱ پیمانه
آب¼ پیمانه
گلاب¼ پیمانه
گلوکز سفید½ پیمانه
سفیده تخم مرغ۲ عدد
مغز پسته۲ تا ۴ قاشق غذاخوری
پودر هل½ قاشق مرباخوری
آرد قنادیبه مقدار کافی

گز آردی ساده و خانگی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه گز آردی، ابتدا شکر را همراه با آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا شکر به طور کامل حل شود. پس از آن، گلوکز و گلاب را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله 2

سپس باید اجازه دهیم که شربت به قوام برسد. برای تشخیص قوام شربت، ۱ قاشق از آن را برمی داریم و اجازه می دهیم کمی خنک شود، سپس آن را بین دو انگشت خود تست می کنیم. اگر شربت بین دو انگشت کش بیاید، یعنی آماده است، در غیر این صورت باید روی حرارت بماند تا به قوام برسد.

مرحله 3

در این مرحله، شربت قوام آمده را روی بخار آب قرار می دهیم تا سرد نشود. همزمان، سفیده های تخم مرغ را در یک کاسه تمیز و خشک می زنیم تا کاملا کف کنند. سپس پودر هل را به آن اضافه کرده و با هم ترکیب می کنیم.

مرحله 4

بعد از آن، ۲ تا ۳ قاشق از شربت را به سفیده ها اضافه کرده و با هم مخلوط می کنیم تا دمای مواد یکسان شود. سپس سفیده ها را به قابلمه حاوی شربت اضافه و با هم ترکیب می کنیم.

مرحله 5

حالا قابلمه را از روی بخار آب برداشته و مجددا روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه، مایه گز را با همزن برقی یا دستی مخلوط می کنیم تا به غلظت مورد نظر برسد.

مرحله 6

پس از رسیدن مایه گز به غلظت مناسب، مغزهای پسته را به آن اضافه کرده و با هم ترکیب می کنیم. سپس مایه گز را درون یک سینی لبه دار ریخته و صاف می کنیم. در ادامه، مقداری آرد روی آن الک می کنیم و در یخچال قرار می دهیم تا خودش را بگیرد.

مرحله 7

بعد از ۴ ساعت، سینی را از یخچال خارج کرده و با چاقوی آغشته به آرد، گزها را برش می زنیم و مجددا درون آرد می غلطانیم.