۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت شله زرد مجلسی و خوشرنگ با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت شله زرد مجلسی و خوشرنگ با طعم بسیار عالی

شله زرد یکی از انواع غذاهای خوشمزه و باسابقه ی فرهنگی در ایران است که به طور سنتی در اکثر مناسبت های مذهبی و مراسم های خاص پخته و میل می شود. این غذای خوشطعم و مقوی که از ترکیب برنج، زعفران، شکر و مغزهای خشک تهیه می گردد، طی فرایندی دقیق و مرحله ای در آشپزخانه های ایرانی آماده می شود. جهت آشنایی با آموزش کامل و مرحله به مرحله ی طرز تهیه این غذای مجلسی و سنتی، لطفا به ادامه ی مطلب در وبلاگ آموزشی مامان جون مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
برنج ایرانی½ پیمانه
آب۳ تا ۴ پیمانه
شکر۱ پیمانه
گلاب¼ پیمانه
خلال بادام¼ پیمانه
زعفران دم کرده۵ قاشق غذاخوری غلیظ
عرق هل یا هل دم کرده۲ قاشق غذاخوری
کره یا روغن جامد۲۵ گرم
گلاب برای خیساندن بادام½ پیمانه

شله زرد مجلسی و خوشرنگ با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه شله زرد مجلسی به روش نذری، ابتدا برنج را از شب قبل درون یک کاسه بزرگ حاوی آب خیسانده و به خوبی می خیسانیم. توجه داشته باشید که برای شله زرد نباید از نمک برای خیساندن برنج استفاده کرد.

مرحله 2

در این مرحله، برنج خیس خورده را داخل یک قابلمه مناسب ریخته و ۳ لیوان آب اضافه می کنیم. سپس قابلمه را روی حرارت کم قرار می دهیم تا آب به نقطه جوش برسد. پس از جوش آمدن آب، باید کف های روی سطح آب را بگیریم.

مرحله 3

توجه داشته باشید که برنج را نباید اصلا هم بزنیم و باید بگذاریم به همان صورت بپزد. در صورتی که آب درون قابلمه به طور کامل کشیده شد، اما برنج شفته نشده بود، باید هنوز آب اضافه کنیم تا برنج کاملا شفته شود.

مرحله 4

پس از پخت کامل برنج، زعفران دم کرده را به قابلمه اضافه می کنیم و به خوبی ملخوط می کنیم تا زعفران به طور کامل جذب برنج شود و تمام دانه های برنج به خوبی رنگ بگیرند و طلایی شوند.

مرحله 5

وقتی که برنج به صورت یکدست رنگ گرفت، شکر را اضافه می کنیم. توجه داشته باشید که میزان شکر در شله زرد ۲ تا ۳ برابر میزان برنج است و در صورتی که دوست دارید شله زرد شیرین تری داشته باشید می توانید نصف پیمانه شکر بیشتر اضافه کنید.

مرحله 6

پس از ترکیب شکر با برنج، عرق هل یا هل دم کرده را به قابلمه اضافه می کنیم. همچنین خلال بادام که از یک ساعت قبل در نصف پیمانه گلاب خیسانده ایم را به شله زرد اضافه می کنیم.

مرحله 7

در این مرحله، کره یا روغن جامد را اضافه و به خوبی مخلوط می کنیم تا به طور کامل در شله زرد حل شود. سپس یک دم کنی تمیز روی درب قابلمه قرار داده و اجازه می دهیم شله زرد با حرارت بسیار ملایم دم بکشد.

مرحله 8

حدود ۳۰ دقیقه زمان برای دم کشیده شدن شله زرد کافی است. دم گذاشتن شله زرد باعث می شود که پس از سرد شدن آب نیندازد. پس از گذشت ۳۰ دقیقه و دم کشیدن شله زرد، حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم.

مرحله 9

حالا اجازه می دهیم شله زرد به همین صورت به مدت ۲۰ دقیقه دیگر باقی بماند. در پایان، شله زرد را در ظرف مناسب می کشیم.

مرحله 10

برای تزیین شله زرد، ابتدا باید چند دقیقه زمان بدهیم تا شله زرد رویه بگیرد و روی آن کمی سفت شود، سپس می توانیم با مواد دلخواه مثل دارچین، خلال بادام و .. شله زرد را تزیین کنیم. شله زرد را می توانیم به صورت داغ یا سرد سرو کنیم.