۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت آب دوغ خیار به روش مجلسی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت آب دوغ خیار به روش مجلسی با طعم بسیار عالی

آب دوغ خیار به عنوان یک غذای سنتی و محبوب ایرانی در طول فصول گرم سال بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. این نوشیدنی خنک و دلچسب با ترکیب ساده و مواد اولیه در دسترس، امکان تهیه آسان و سریع را فراهم می‌کند. آب دوغ خیار علاوه بر طعم لذیذ، خواص متعددی نیز دارد که آن را برای افراد با مزاج گرم بسیار مناسب می‌سازد. در ادامه، وبلاگ آموزشی مامان جون به طور مفصل و گام به گام روش تهیه این غذای محبوب را ارائه خواهد داد تا مخاطبان بتوانند با اطلاعات کامل، این نوشیدنی خنک و دلپذیر را در منزل آماده کنند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
ماست پر چرب۸ قاشق غذا خوری
دوغ آبعلی۲ عدد
خیار متوسط۲ عدد
سبزی خوردن۲ مشت
خامه۱۰۰ گرم
گردو۵۰ گرم معادل ۲ قاشق غذا خوری
کشمش۵۰ گرم معادل ۲ قاشق غذا خوری
گوجه گیلاسی ( اختیاری)۶ عدد
نعناع خشک۱ قاشق غذا خوری
سیر بزرگ۱ عدد
تربچه۲ عدد
پیازچه۳ ساقه متوسط
نمکبه مقدار لازم
یخبه مقدار لازم
نان خشکبه مقدار لازم

آب دوغ خیار به روش مجلسی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

ابتدا خیارها را تمیز بشویید و به دلخواه خودتان پوست بگیرید یا با پوست به شکل نگینی خرد کنید و در ظرفی بریزید. سپس سبزی خوردن شامل ریحان بنفش، ریحان سبز، تره و پیازچه را تمیز بشویید و خشک کنید، سپس آن‌ها را ریز خرد کنید.

مرحله 2

مغز گردوها را با چاقو خرد کنید تا زیر دندان بیایند و مزه آن‌ها احساس شود. چند گوجه آلبالویی را تمیز بشویید و از وسط نصف کنید و کنار بگذارید. تربچه‌ها را هم تمیز بشویید و نگینی خرد کنید.

مرحله 3

در یک ظرف همه موادی را که خرد کرده‌اید به جز خیارها را بریزید و با هم مخلوط کنید. کشمش پاک کرده و تمیز را هم به مواد اضافه کنید. ماست پرچرب و دوغ ترش را هم به مخلوط اضافه کنید.

مرحله 4

خامه صبحانه را روی مواد بریزید. سیر را پوست بگیرید و با رنده ریز رنده کنید و به مخلوط مواد اضافه کنید. پودر نعناع خشک و نمک را هم به مخلوط اضافه کنید و همه را خوب مخلوط کنید.

مرحله 5

سپس مقداری یخ قالبی کوچک یا یخ خرد شده را روی مخلوط بریزید. خیارهای خرد شده را هم اضافه کنید و هم بزنید. نان خشک را در اندازه‌های کوچک خرد کنید و به مخلوط اضافه کنید تا نان کاملا در مواد خیس بخورد.

مرحله 6

اگر خواستید مواد آبدوغ را برای چند روز در یخچال نگهداری کنید، نمک و خیار را به مخلوط اضافه نکنید و بعد در هنگام مصرف این مواد را بریزید. سپس آبدوغ خیار را در ظرف مناسب بریزید و روی آن را با چند برگ نعناع و شوید تزئین کنید. در آخر در کنار ظرف آبدوغ خیار مقداری مغز گردو خرد شده بریزید.