۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت شیرینی توپی، یک شیرینی جذاب و بسیار ساده!

نکات و دستور پخت شیرینی توپی، یک شیرینی جذاب و بسیار ساده!

شیرینی توپی یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ است که دارای بافتی سبک و لطیف می‌باشد. این شیرینی که به سادگی و با سرعت قابل تهیه است، برای پذیرایی و میهمانی‌ها بسیار مناسب و مورد پسند است. این شیرینی را می‌توان با طعم‌های متنوع و روش‌های مختلف آماده نمود. برای آشنایی جامع و مرحله به مرحله با نحوه تهیه شیرینی توپی، خوانندگان محترم می‌توانند به ادامه مطلب در وبلاگ آموزشی مامان جون مراجعه نمایند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
روغن مایع۱ پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
نشاسته ذرت۱ پیمانه
شکرنصف پیمانه
نمک ( اختیاری)۱ قاشق چای خوری
بکینگ پودر۱ قاشق غذا خوری معادل ۱۰ گرم
پودر بادام ( اختیاری)۱ قاشق چای خوری
آرد الک شده۲ تا ۳ پیمانه
زرده تخم مرغ۱ عدد
کنجدبه مقدار لازم
سیاه دانهبه مقدار لازم
مغز آجیل ( پودر پسته، مغز گردو خرد شده ) برای تزئینبه مقدار لازم
شکلات ذوب شده برای تزئینبه مقدار لازم

شیرینی توپی، یک شیرینی جذاب و بسیار ساده!

مرحله 1

ابتدا، تخم مرغ را در ظرف بریزید و با چنگال یا همزن دستی هم بزنید تا بافت آن یکدست و کمی حجیم شود. سپس، روغن مایع را به تخم مرغ اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنید تا یکدست و صاف شوند.

مرحله 2

بعد، ماست را که به دمای محیط رسیده است به مخلوط اضافه کرده و دوباره هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند. سپس، نشاسته ذرت را روی مخلوط بریزید و با همزن دستی هم بزنید تا بافت یکدست و لطیفی تشکیل شود.

مرحله 3

سپس، شکر را به مواد اضافه کرده و دوباره هم بزنید تا شکر در مواد حل شود. بعد، نمک و بکینگ پودر را به مخلوط اضافه کرده و با قاشق هم بزنید تا خوب با هم ترکیب و یکدست شوند.

مرحله 4

سپس، پودر بادام را به مخلوط اضافه کرده و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. در ادامه، آرد را در یک ظرف دیگر الک کرده تا بافت آن سبک و یکدست شود و سپس به شکل کنترل شده در چند مرحله به مخلوط اضافه کنید.

مرحله 5

ترکیب آرد و مواد را با لیسک به آرامی در یک جهت هم بزنید تا مخلوط تشکیل شده بافتی خمیر شکل، یکدست، نرم و لطیف را تشکیل دهد. سپس، خمیر را کمی ورز دهید تا زمانی که خمیر دیگر به دست نچسبد و بافت آن یکدست و نرم شود.

مرحله 6

بعد، مقداری از خمیر را بردارید و با دست آن را به شکل گردو درآورید. همه خمیر را به همین شکل آماده کنید. سپس، زرده تخم مرغ را در ظرف کوچک بریزید و با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شود و بافت آن یکدست شود.

مرحله 7

بعد، با استفاده از یک فرچه، روی توپک‌ها را با زرده تخم مرغ رومال کنید تا کاملاً همه قسمت‌های آن با زرده تخم مرغ آغشته شود. سپس، توپک‌ها را داخل سیاه دانه، کنجد و ... بغلتانید تا کاملا سطح آن‌ها را بپوشاند.

مرحله 8

سپس، در سینی یا قالب مورد نظر کاغذ روغنی قرار داده و توپک‌های هم اندازه را با فاصله در سینی فر بچینید. بعد از آن، سینی را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار داده و دمای فر گازی را روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

مرحله 9

بعد، اجازه دهید تا شیرینی‌ها به مدت تقریباً ۲۰ دقیقه در فر بپزند و آماده شوند. چون دمای فرهای مختلف با هم فرق دارد و همچنین داخل شیرینی نشاسته وجود دارد که بعد از پخت سفت می‌شود، به میزان پخت آنها دقت کنید تا شیرینی‌ها خیلی سفت نشوند.

مرحله 10

بعد از آن، قالب را از فر بیرون آورده و در دمای محیط قرار دهید تا شیرینی‌ها خنک شوند. سپس، به آرامی آن‌ها را از کاغذ روغنی جدا کرده و در ظرف دیگری قرار دهید. با سلیقه خودتان می‌توانید روی شیرینی‌های توپی را با شکلات ذوب شده تزئین کنید.

مرحله 11

برای تزئین شیرینی‌ها می‌توانید از پودر پسته یا مغز گردوی خرد شده هم استفاده کنید. سپس، تعدادی شیرینی توپی را داخل یک ظرف مناسب بچینید و به عنوان یک دسر شیک و جذاب یا یک میان وعده خوش طعم برای پذیرایی همراه با چای سرو کنید.