۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت آش کلم برگ، بسیار خوشمزه به روش سنتی!

نکات و دستور پخت آش کلم برگ، بسیار خوشمزه به روش سنتی!

آش کلم برگ یکی از انواع آش‌های محبوب و پر طرفدار در میان غذاهای سنتی ایرانی است. این آش خوش طعم و لذیذ، دارای بافتی سبک و نرم می‌باشد که به واسطه روش‌های پخت متنوع، به سرعت و با سهولت تهیه می‌گردد. آش کلم برگ به عنوان یک میان وعده مناسب و ارزشمند شناخته شده است که طرفداران زیادی در میان علاقه‌مندان به غذاهای بومی و محلی دارد. برای آشنایی کامل با فرآیند مرحله به مرحله طرز تهیه این آش لذیذ، در ادامه با وبلاگ آموزشی همراه باشید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
کلم برگ۱ عدد کوچک
پیاز متوسط۲ عدد
لپه۱ پیمانه
بلغور گندم۱ پیمانه
رب گوجه فرنگی۳ قاشق غذا خوری
نعناع خشک۲ قاشق غذا خوری
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
فلفل سیاه و فلفل قرمزبه مقدار لازم
پودر سیربه مقدار لازم
آب قلم یا عصاره گوشتبه مقدار لازم
آب غوره۱ لیوان چای خوری

آش کلم برگ، بسیار خوشمزه به روش سنتی!

مرحله 1

ابتدا، لپه را از شب قبل در یک ظرف قرار داده و مقداری آب روی آن بریزید. اجازه دهید تا خوب خیس بخورد و نفخ آن گرفته شود. در طول این مدت، یک بار آب آن را عوض کنید و کنار بگذارید تا آب را به خود بکشد. این روش باعث می‌شود که لپه‌ها در هنگام طبخ زودتر پخته شوند.

مرحله 2

سپس، موقع طبخ غذا، لپه‌ها را در یک قابلمه بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. روی حرارت متوسط قرار دهید تا به مدت تقریبا ۳ ساعت بپزد و نرم شود. در این مدت، بلغور را به همراه آب جوش در ظرفی بریزید و اجازه دهید تا خوب خیس بخورد.

مرحله 3

بعد، پیاز را نگینی خرد کنید و در یک تابه مقداری روغن بریزید. روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود و سپس پیازها را در آن تفت دهید تا سبک شوند. سپس، کلم برگ را که از قبل کوچک و نگینی خرد کرده‌اید و تمیز شسته‌اید، به پیازها اضافه کنید. کلم‌ها را تفت دهید تا کمی نرم و سبک شوند.

مرحله 4

بعد، در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. سپس، رب گوجه فرنگی را در آن بریزید و تفت دهید. بعد از این که بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شد، ادویه‌ها را که شامل نمک، زردچوبه و فلفل سیاه است به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید. سپس، با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان، مقداری فلفل قرمز و پودر سیر را هم روی مواد بریزید و کمی تفت دهید.

مرحله 5

وقتی که عطر ادویه‌ها در مواد پخش شد، نعناع خشک را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس، مقداری آب روی مواد بریزید و آب قلم که از قبل درست کرده‌اید و یا عصاره گوشت را هم به مخلوط اضافه کنید. اجازه دهید تا شروع به جوشیدن کند.

مرحله 6

وقتی مخلوط به جوش آمد، پیاز و کلم سرخ شده را هم به مواد اضافه کنید و هم بزنید. سپس، لپه پخته و بلغور خیس خورده را هم روی مخلوط مواد بریزید و هم بزنید. درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا آش گل کلم به مدت یک ساعت و نیم خوب بپزد و جا بیفتد.

مرحله 7

در پانزده دقیقه آخر پخت، آب غوره را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مزه‌ها به خورد هم بروند و عطر و طعم همه مواد کاملا با هم ترکیب شود. سپس، آش را بچشید و میزان تندی و ترشی مواد را تنظیم کنید. در نهایت، آش گل کلم را در ظرف مناسب بریزید و با مقداری کشک، پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغ و خرده‌های مغز گردو تزئین کنید.