۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت فسنجان بادام زمینی، یک غذای خاص و مجلسی!

نکات و دستور پخت فسنجان بادام زمینی، یک غذای خاص و مجلسی!

فسنجان بادام زمینی یکی از خورشت‌های بسیار محبوب و خوشمزه ایرانی است که در آن از بادام زمینی به جای گردو استفاده می‌شود. این خورشت پرطرفدار و خوش‌طعم گزینه مناسبی برای پذیرایی و میهمانی‌ها محسوب می‌شود، زیرا علاوه بر طعم لذیذ، تهیه آن نیز نسبتاً آسان است. در ادامه با وبلاگ آموزشی مامان جون همراه باشید تا به طور کامل و مرحله به مرحله با نحوه تهیه این خورشت گیاهی اصیل آشنا شوید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
بادام زمینی پوست گرفته و میکس شده۲۵۰ گرم
مرغبه اندازه کافی
رب انار ترش یا ملس۱ قاشق غذا خوری ترش ، ۱ و نیم قاشق غدا خوری ملس
پیاز سرخ شده۲ قاشق غذا خوری
شیره انگور یا شکر۲ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
زردچوبهبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم

فسنجان بادام زمینی، یک غذای خاص و مجلسی!

مرحله 1

ابتدا بادام زمینی‌ها را پوست بگیرید، سپس آن‌ها را در یک تابه روی حرارت ملایم قرار دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود. در طول تفت دادن مدام آن‌ها را هم بزنید تا همه قسمت‌های بادام زمینی‌ها تفت بخورند.

مرحله 2

بعد تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا بادام زمینی‌ها در دمای محیط خنک شوند، سپس آن‌ها را داخل میکسر یا خرد کن بریزید و کاملا میکس و له کنید تا بافت آن‌ها یکدست شود.

مرحله 3

سپس در یک قابلمه کمی روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود، سپس رب انار را در قابلمه بریزید و کمی تفت دهید. بعد بادام زمینی‌های پوره شده را هم در قابلمه بریزید و با رب انار مخلوط کنید تا یکدست شوند.

مرحله 4

پیاز را پوست بگیرید، بشورید و نگینی خرد کنید، سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.

مرحله 5

پیاز داغ را به مخلوط مواد داخل قابلمه اضافه کنید و با هم مخلوط کنید. سپس کمی روغن بریزید و همه مواد را با هم مخلوط کنید تا طعم آن‌ها به خورد هم برود.

مرحله 6

وقتی که مخلوط خوب غلیظ شد، آب را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. سپس در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا مواد روی حرارت ملایم خوب با هم بپزند و جا بیفتند.

مرحله 7

مرغ را در یک قابلمه قرار دهید، مقداری آب، نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید و در قابلمه را ببندید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا مرغ نیم پز شود.

مرحله 8

سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. تکه‌های مرغ نیم پز شده را داخل تابه قرار دهید تا سرخ شوند.

مرحله 9

مقداری از آب مرغ را هم که از پختن مرغ باقی مانده داخل مواد سس در حال پخت بریزید تا با هم بپزند و طعم آن‌ها بهتر شود. سپس برای شیرین شدن آن مقداری شیره انگور به مواد سس اضافه کنید.

مرحله 10

اگر شیره انگور در دسترس نبود می‌توانید از شکر استفاده کنید. همچنین کمی نمک و فلفل سیاه برای بالانس کردن طعم سس به آن اضافه کنید.

مرحله 11

سس یا خورشت فسنجان را داخل ظرف مناسب بریزید، سپس تکه‌های مرغ سرخ شده را داخل ظرف سس بچینید. در آخر فسنجان بادام زمینی را همراه با برنج زعفرانی، سالاد، ترشی و انواع دورچین برای پذیرایی و مهمانی‌ها سرو کنید.