۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت مربای کدو حلوایی بدون آهک و طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت مربای کدو حلوایی بدون آهک و طعم بسیار عالی

مربای کدو حلوایی یکی از انواع مرباهای سنتی و بسیار خوش طعم ایرانی به شمار می رود. این مربا را می توان با یا بدون استفاده از آهک تهیه نمود. جهت مشاهده آموزش جامع و گام به گام طرز تهیه این مربای خوشمزه، لطفا به ادامه مطلب در این وبلاگ آموزشی مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
کدو حلوایی بدون پوست۲ کیلوگرم
شکر۲ کیلوگرم
آب لیمو ترش۱ قاشق غذاخوری
آب۶ لیوان

مربای کدو حلوایی بدون آهک و طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه مربای کدو حلوایی خوشمزه، ابتدا کدو حلوایی را پوست گرفته و تخمه های آن را به طور کامل خارج می کنیم. سپس کدو حلوایی را به صورت مکعبی خرد کرده یا با رنده درشت رنده می کنیم.

مرحله 2

در ادامه، شکر را به همراه آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و کمی هم می زنیم. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا شکر به طور کامل ذوب شود.

مرحله 3

پس از ذوب شدن شکر، کدو حلوایی خرد شده را به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم با حرارت بسیار کم بپزد. توجه داشته باشید که اگر حرارت را زیاد کنیم، شربت غلیظ می شود، ولی کدو حلوایی به طور کامل نمی پزد.

مرحله 4

درب قابلمه هم باید تا آخر پخت باز باشد، چون بستن درب قابلمه باعث بد رنگ شدن مربا می شود. پس از اینکه شربت شروع به جوشیدن کرد، کف های روی سطح آن را با قاشق جمع می کنیم و دور می ریزیم.

مرحله 5

جمع کردن کف ها باعث می شود در پایان مربای شفاف تر و خوشرنگ تری داشته باشیم. پس از اینکه کدو حلوایی به طور کامل پخت، باید صبر کنیم تا شربت مربا به قوام برسد. برای تست قوام شربت، یک قاشق از آن بر می داریم.

مرحله 6

اجازه می دهیم خنک شود، سپس بین دو انگشت خود آن را تست می کنیم. اگر کشدار باشد، یعنی شربت به قوام رسیده است. در ادامه آب لیمو ترش را اضافه کرده و قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله 7

در صورت تمایل می توانیم کمی وانیل یا پودر هل هم برای طعم بهتر مربا اضافه کنیم. حالا صبر می کنیم تا مربا در دمای آشپزخانه به طور کامل خنک شود، سپس آن را درون یک ظرف درب دار می ریزیم و در یخچال قرار می دهیم.