۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت کیک شنی به روش خانگی و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت کیک شنی به روش خانگی و با طعم بسیار عالی

کیک شنی یکی از انواع کیک‌های لذیذ و سبک است که به دلیل روکش شیر عسلی و پودر نارگیل خود به این نام شناخته می‌شود. روش تهیه این کیک خوش‌طعم و ظریف بسیار ساده و سریع است. برای آشنایی کامل و گام‌به‌گام با طرز تهیه کیک شنی، لطفاً به ادامه این مطلب در وبلاگ آموزشی مامان جون همراه شوید. این کیک نه تنها طعم فوق‌العاده‌ای دارد، بلکه تهیه آن نیز بسیار آسان و سریع است و می‌تواند به عنوان یک میان‌وعده یا دسر خوشمزه مورد استفاده قرار گیرد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
تخم مرغ۳ عدد
آرد سفید قنادی۲ پیمانه
شکر۱ پیمانه
روغن۴/۳ پیمانه
شیر گرم۱ پیمانه
بکینگ پودر۱ قاشق غذا خوری
وانیل۲/۱ قاشق مربا خوری
پودر هل۲/۱ قاشق مرباخوری
شیر عسلی۴/۳ پیمانه
پودر نارگیل۱ پیمانه

کیک شنی به روش خانگی و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه کیک شنی ابتدا تخم مرغ‌ها را در یک ظرف، با همزن خوب بزنید تا حجم آن‌ها زیادتر شود و پف کند، سپس شکر را اضافه کرده و با همزن برقی بزنید تا مخلوط کشدار و سفید رنگ شود.

مرحله 2

بعد روغن مایع را روی ترکیب مواد بریزید و هم بزنید تا بافت مخلوط یکدست شود، سپس هل را که کوبیده‌اید و پودر شده است، اضافه کرده و هم بزنید تا عطر هل در همه مواد پخش شود.

مرحله 3

در حالی که همزن برقی روشن است، شیر را که کمی گرم کرده‌اید به مخلوط مواد اضافه کرده و هم بزنید تا کاملا با مواد ترکیب شود و بافت مخلوط صاف و یکدست شود.

مرحله 4

در ظرف دیگری آرد را الک کرده تا سبک شود و بعد بکینگ پودر را به آرد اضافه کرده و با هم ترکیب کرده و دو بار دیگر الک کنید تا بافت آرد یکدست و صاف شود.

مرحله 5

آرد را کم‌کم و در چند مرحله به مخلوط اضافه کرده و با لیسک به شکل دورانی و در یک جهت هم بزنید تا آرد گلوله نشود و کاملا با هم ترکیب شوند و خمیر تشکیل شده صاف و یکدست شود.

مرحله 6

کف قالب یا سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده و با کمی روغن مایع یا کره چرب کرده و مخلوط مواد را روی آن بریزید و قالب را ۳ بار آرام به سطح بکوبید تا هوای داخل خمیر خارج شود.

مرحله 7

قالب را در فر که از ده دقیقه قبل گرم کرده‌اید، قرار داده و دمای آن را روی ۱۶۵ درجه تنظیم کرده و به مدت ۳۵ تا ۴۵ دقیقه اجازه دهید تا کیک بپزد و سطح آن طلایی رنگ شود. نکته: ۳۰ دقیقه اول در فر را باز نکنید تا پف کیک از بین نرود.

مرحله 8

اگر از فر برقی استفاده می‌کنید دما را روی ۱۸۰ درجه تنظیم کنید، دمای فرهای مختلف با هم فرق دارد پس بعد از ۳۵ دقیقه در فر را باز کرده و میزان پخت کیک را تست کنید.

مرحله 9

برای تست یک سیخ چوبی را در کیک فرو کرده و دربیاورید، اگر از مواد چیزی به آن نچسبیده بود یعنی کیک پخته و آماده است، پس از فر دربیاورید و ۵ دقیقه در دمای محیط قرار دهید.

مرحله 10

پودر نارگیل را در یک تابه بریزید و روی حرارت ملایم مدام و سریع هم بزنید تا طلایی رنگ شوند، اگر لحظه‌ای غافل شوید و هم نزنید پودر نارگیل می‌سوزد.

مرحله 11

دور کیک را با چاقو از قالب جدا کرده و به آرامی در بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید سپس تا هنوز کیک گرم است شیر عسلی را روی سطح کیک بریزید تا به خورد آن رود.

مرحله 12

پودر نارگیل را روی کیک بریزید و پخش کنید تا کاملا سطح کیک را بپوشاند و سپس بگذارید تا کاملا خنک شود و بعد آن را با چاقوی تیز برش بزنید که کیک پودر نشود.

مرحله 13

برش‌های کیک شنی را در ظرف مناسب بچینید و با پودر پسته و چند برگ گل محمدی یا برش‌های توت فرنگی و موز تزئین و همراه چای سرو کنید.