۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت چیکن ماسالا، غذای خوشمزه و فوری به روش هندی!

نکات و دستور پخت چیکن ماسالا، غذای خوشمزه و فوری به روش هندی!

چیکن ماسالا یکی از انواع غذاهای فوق‌العاده لذیذ و طعم‌دار در آشپزی هندی است. این غذای خوش‌طعم، که به آسانی قابل تهیه است، برای پذیرایی و میزبانی در مناسبت‌های مختلف بسیار مناسب می‌باشد. چیکن ماسالا را می‌توان به شیوه‌های متنوعی با استفاده از مواد گوناگون تهیه نمود. در ادامه، با مراجعه به این مجموعه آموزشی، به بررسی جزئیات و مراحل کامل طرز تهیه چیکن ماسالا خواهیم پرداخت تا با این غذای خوشمزه به طور کامل آشنا شوید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
سینه کامل مرغ۲ عدد
کره۱ قاشق غذا خوری
پیاز متوسط۲ عدد
گوجه فرنگی برای پوره۴ تا ۵ عدد
سیر رنده شده۱ قاشق غذا خوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
فلفل سیاه۱ قاشق چای خوری
پرک فلفل قرمز۱ قاشق چای خوری
پودر زنجبیل۱ قاشق چای خوری
پودر تخم گشنیز۱ قاشف مربا خوری
هل۲ عدد
ادویه ماسالا۱ و نیم قاشق غذا خوری
ماست چکیده۱ لیوان
فلفل سبز تند۲ عدد
خامه۲ تا ۳ قاشق غذا خوری
نعنا و ریحان و شوید تازه برای تزئینبه مقدار لازم
مغز گردو خرد شدهبرای تزئین
برنجبه تعداد نفرات
زعفران دم کرده غلیظ برای تزئین برنجبه مقدار لازم
خلال پسته برای تزئین برنج۱ قاشق غذا خوری
زرشک تفت داده شده برای تزئین برنجبه مقدار لازم

چیکن ماسالا، غذای خوشمزه و فوری به روش هندی!

مرحله 1

ابتدا سینه مرغ را تمیز بشورید، خشک کنید، به شکل مکعبی و در اندازه‌های متوسط برش دهید. به دلخواه و با سلیقه خودتان می‌توانید از ران مرغ هم استفاده کنید، استخوان ران را جدا کنید و گوشت آن را در اندازه‌های کوچک به شکل دلخواه برش بزنید.

مرحله 2

در یک تابه مقداری کره بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب و داغ شود سپس سینه‌های مرغ را داخل تابه بریزید، تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند وقتی یک طرف مرغ‌ها طلایی رنگ شد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر مرغ‌ها هم سرخ شود.

مرحله 3

دقت کنید همه قسمت‌های مرغ‌ها به یک اندازه سرخ شوند بعد از این که مرغ‌ها آماده شدند، آن‌ها را از داخل تابه بیرون بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید، بعد پیازها را پوست بگیرید، به شکل خلالی و باریک برش بزنید، سپس در همان تابه که مرغ‌ها را سرخ کرده‌اید بریزید.

مرحله 4

اگر در تابه به مقدار کافی کره ذوب شده برای سرخ کردن پیازها بود لازم نیست که دیگر کره یا روغن اضافه کنید اما اگر مقدار آن کم بود کمی کره یا روغن در تابه بریزید اجازه دهید تا روی حرارت ملایم کره ذوب و داغ شود بعد پیازها را داخل تابه بریزید.

مرحله 5

سپس پیازها را در تابه تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند بعد از آن گوجه فرنگی‌ها را که تمیز شسته‌اید، با رنده ریز رنده کرده‌اید و کاملاً پوره شده‌اند داخل تابه بریزید با بقیه مواد را تفت دهید و مخلوط کنید تا آب آن‌ها کشیده شود و طعمی فوق العاده به غذا دهند.

مرحله 6

برای پوره کردن گوجه‌ها می‌توانید از غذاساز یا میکسر استفاده کنید و آن‌ها را کاملاً پوره کنید بعد از این که گوجه‌ها را تفت دادید چند حبه سیر را پوست بگیرید، با رنده ریز رنده کنید، به مواد داخل تابه اضافه کنید و تفت دهید تا عطر سیر در بقیه مواد پخش شود.

مرحله 7

بعد از آن یک قاشق رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه کنید، تفت دهید تا بوی خامی رب گوجه گرفته شود و رنگ آن در تابه باز شود، سپس ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل سیاه، پرک فلفل قرمز و پودر زنجبیل است، به مواد داخل تابه اضافه کنید و تفت دهید.

مرحله 8

بعد بقیه ادویه‌ها را که شامل پودر تخم گشنیز، هل و ادویه ماسالا است را در تابه بریزید، با بقیه مواد تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود به خورد تمام مواد داخل تابه برود مقدار ادویه‌ها را با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان می‌توانید کمتر یا بیشتر بریزید.

مرحله 9

سپس مقداری ماست چکیده را به مواد سس داخل تابه اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند، باید ماست و سس هم دما شوند، عطر و طعم همه مواد با هم ترکیب شود، بعد از آن مرغ‌های تفت داده شده را داخل تابه بریزید و با مواد سس مخلوط کنید.

مرحله 10

سپس مقداری آب روی همه مواد بریزید، با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان می‌توانید مقداری فلفل سبز تند را هم تمیز بشورید، برش بزنید و داخل مواد بریزید، طعم این غذا باید تند باشد اما به دلخواه و سلیقه خودتان می‌توانید مقدار فلفل‌ها را کمتر بریزید.

مرحله 11

بعد در ظرف را ببندید، اجازه دهید تا مرغ‌ها به مدت یک ساعت تا یک ساعت و نیم خوب بپزند و بافت آن‌ها نرم شود در صورت تمایل در اواخر پخت، در تابه را بردارید سپس مقداری خامه به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند.

مرحله 12

سپس دوباره در ظرف را ببندید، اجازه دهید تا به مدت ۵ دقیقه دیگر با هم بپزند، عطر و طعم خامه کاملاً با مواد مخلوط شود بعد از آن ظرف چیکن ماسالا را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط کمی از حرارت اولیه آن کم شود.

مرحله 13

بعد از آن چیکن ماسالا را داخل ظرف مناسب سرو بریزید، آن را با چند برگ نعنا، ریحان و شوید تازه تزئین کنید، همچنین برای تزئین غذا می‌توانید از مقداری مغز گردو خرد شده هم استفاده کنید، برای تزئین، طبق سلیقه و دلخواه خودتان عمل کنید.

مرحله 14

بعد از آن برنج را هم که همزمان با پخت چیکن ماسالا دم کرده‌اید و آماده شده است داخل ظرف مناسب بریزید روی آن را با مقداری زعفران دم کرده غلیظ و خلال پسته تزئین کنید، برای تزئین برنج می‌توانید از مقداری زرشک تفت داده شده هم استفاده کنید. در آخر چیکن ماسالا را به عنوان یک غذای خوش طعم و پرطرفدار برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.