۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت ته دیگ کتف و بال مرغ زعفرانی با طعم و رنگ بسیار عالی

نکات و دستور پخت ته دیگ کتف و بال مرغ زعفرانی با طعم و رنگ بسیار عالی

ته دیگ کتف و بال مرغ یکی از ابتکارات جدید و بسیار مجلل در آشپزی سنتی ایرانی است که می تواند موجب ارتقای ظاهر و جلوه غذاهای شما در مجالس و میهمانی ها شود. این نوع ته دیگ با استفاده از کتف و بال مرغ تهیه می شود و فرایند آماده سازی و پخت آن، هنر و مهارت خاصی را می طلبد. برای آشنایی با جزئیات کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه این ته دیگ مجلسی، لطفاً به ادامه مطلب در وبلاگ مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
کتف و بال مرغ۱۲ تا ۱۶ تکه
زعفران دم کرده۴ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد بزرگ
فلفل دلمه ای۱ عدد
آب لیمو ترش۲ قاشق غذاخوری
نمک و روغنبه مقدار کافی

ته دیگ کتف و بال مرغ زعفرانی با طعم و رنگ بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه ته دیگ یا ته چین کتف و بال مرغ، ابتدا پیاز و فلفل دلمه ای را به صورت درشت خرد می کنیم و داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. سپس آب لیمو ترش را به همراه ۲ قاشق غذاخوری روغن به کاسه اضافه می کنیم.

مرحله 2

در این مرحله، بال و کتف مرغ را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه می کنیم و مواد را به خوبی زیر و رو می کنیم تا با هم ترکیب شوند. سپس روی درب کاسه را با سلفون می پوشانیم و در یخچال قرار می دهیم.

مرحله 3

توصیه می شود که کتف و بال مرغ را از شب قبل طعم دار کنید تا طعم و بوی زهم مرغ به طور کامل گرفته شود و بافت گوشت مرغ تردتر شود. در صورتی که زمان کافی نداشته باشیم، باید بگذاریم مواد حداقل یک ساعت در یخچال بمانند.

مرحله 4

پس از اینکه گوشت کتف و بال مرغ به خوبی طعم دار شد، آنرا از یخچال خارج می کنیم. در ادامه داخل یک قابلمه مناسب مقداری روغن می ریزیم و کتف و بال مرغ را به ترتیب به صورت دایره ای در کف قابلمه می چینیم.

مرحله 5

اگر وسط قابلمه خالی ماند، یک یا دو عدد کتف و بال در وسط آن قرار می دهیم. سپس زعفران دم کرده را به صورت پخش روی کتف و بال ها می ریزیم و ¼ فنجان آب نیز به قابلمه اضافه می کنیم. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله 6

پس از اینکه آب درون قابلمه کشیده شد، روی ته دیگ کتف و بال را با برنج آبکش می پوشانیم و برنج را به خوبی فشرده می کنیم. سپس یک شعله پخش کن در زیر قابلمه قرار می دهیم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد.

مرحله 7

پس از گذشت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت که برنج به خوبی دم کشید، یک دیس بزرگ روی درب قابلمه قرار می دهیم و ته دیگر کتف و بال را به صورت یکجا روی دیس برمی گردانیم. در نهایت، به صورت دلخواه تزیین کرده و سرو می کنیم.