۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت کیک شکلاتی کاراملی خانگی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت کیک شکلاتی کاراملی خانگی با طعم بسیار عالی

کیک شکلاتی کاراملی یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین انواع کیک‌های شیرین و لذیذ در میان علاقه‌مندان به شیرینی‌ها و دسر‌های خوشمزه است. این کیک بافتی نرم و سبک داشته و با استفاده از مواد اولیه متنوع و روش‌های آماده‌سازی متفاوت، به سادگی و با صرف وقت اندک قابل تهیه و آماده‌سازی است. کیک شکلاتی کاراملی علاوه بر طعم بی‌نظیر و جذاب، ظاهری شیک و دلپذیر نیز دارد که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای پذیرایی و میزبانی در مناسبت‌های مختلف تبدیل می‌کند. در ادامه با جزئیات کامل و مرحله‌به‌مرحله طرز تهیه این کیک خوشمزه آشنا خواهید شد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
تخم مرغ۳ عدد
وانیل۴/۱ قاشق چای خوری
شکر۱۵۰ گرم معادل ۴/۳ پیمانه
روغن مایع۱۵۰ گرم معادل ۴/۳ پیمانه
شیر۳۴۰ گرم معادل ۱ پیمانه و ۴/۳ پیمانه سر خالی
آرد۲۹۰ گرم معادل ۲ پیمانه و ۴/۱ پیمانه
پودر کاکائو۲۵ گرم معادل ۴ قاشق سوپ خوری
بکینگ پودر۱۵ گرم معادل ۱ قاشق سوپ خوری و ۱ قاشق چای خوری
شکر۷۵ گرم معادل ۴/۱ پیمانه و ۸/۱ پیمانه
نشاسته ذرت۴۰ گرم معادل ۴ قاشق سوپ خوری
پودر کرم کارامل۲ بسته
شیر۸۰۰ گرم معادل ۴ پیمانه
وانیل۲/۱ قاشق چای خوری
کره۴۰ گرم معادل ۱ قاشق سوپ خوری و ۲/۱ قاشق سوپ خوری
خامه صبحانه۱۷۰ گرم معادل ۷ قاشق سوپ خوری
سس کارامل ( اختیاری)۲ بسته
شکلات۲۲۰ گرم

کیک شکلاتی کاراملی خانگی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای طرز تهیه کیک شکلاتی کاراملی ابتدا تخم مرغ‌ها را داخل یک ظرف بریزید و با همزن برقی هم بزنید تا از لختگی خارج شوند و کمی پف کند سپس شکر را به آن‌ها اضافه کنید و با همزن برقی به مدت ۳ تا ۴ دقیقه هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند و بافت آن‌ها کرمی ‌شود.

مرحله 2

سپس کمی وانیل به تخم مرغ‌ها اضافه کنید با همزن برقی به مدت یک دقیقه دیگر هم بزنید تا عطر وانیل پخش شود و بوی زهم تخم مرغ‌ها را بگیرد بعد شیر را که به دمای محیط رسیده است به ترکیب مواد اضافه کنید و کمی هم بزنید و مخلوط کنید.

مرحله 3

بعد روغن مایع را به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید تا بافت یکدستی تشکیل شود سپس در یک ظرف دیگر آرد را الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود و بعد بیکینگ پودر و پودر کاکائو را به آن اضافه کنید و هم بزنید و کاملا با هم ترکیب کنید.

مرحله 4

سپس ترکیب آرد را کم کم روی مخلوط مواد الک کنید و با همزن دستی به اندازه‌ای هم بزنید تا با هم مخلوط و یکدست شوند بعد کف قالب ۲۴ سانتی را با روغن مایع چرب کنید و یا کاغذ روغنی کف قالب قرار دهید و مخلوط مواد را داخل قالب بریزید.

مرحله 5

سپس قالب را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و دمای فر را روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا کیک به مدت ۴۵ دقیقه خوب بپزد و آماده شود و بعد از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا سرد شود.

مرحله 6

بعد کیک را به آرامی از قالب جدا کنید و در ظرف دیگری قرار دهید و سپس کاغذ روغنی را از آن جدا کنید بعد از این که کیک کاملاً سرد شد سطح گنبدی آن را با یک چاقوی تیز برش دهید و از کیک جدا کنید و برای تزئین سطح کیک کنار بگذارید.

مرحله 7

سپس برای درست کردن کرم شکر را داخل یک ظرف بریزید و پودر نشاسته ذرت را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند و پودر کرم کارامل را به ترکیب اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند، بعد از آن شیر را به مواد اضافه کنید.

مرحله 8

شیر را کم کم روی مواد بریزید و با همزن دستی هم بزنید تا ترکیب مواد کاملاً در شیر حل شود و بافت یکدست و صافی تشکیل شود سپس مخلوط مواد را روی حرارت ملایم قرار دهید و با همزن دستی مدام هم بزنید تا مخلوط کمی غلیظ شود.

مرحله 9

وقتی مخلوط به غلظت مناسب رسید و کمی سفت شد بعد وانیل را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا عطر وانیل پخش شود و بعد کره را هم روی مواد بریزید و با هم مخلوط کنید تا کره ذوب شود و بافت یکدستی تشکیل شود و بعد از روی حرارت بردارید.

مرحله 10

بعد یک قالب رینگی متحرک را دور کیک قرار دهید و سفت کنید و مخلوط خامه‌ای را با دمای ملایم روی کیک بریزید تا کاملا سطح کیک را بپوشاند و سپس قالب را به مدت ۳ تا ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا خودش را بگیرد و سفت شود.

مرحله 11

سپس برای درست کردن رویه شکلاتی مقداری خامه صبحانه را داخل یک تابه بریزید و سس کارامل را به آن اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا با هم مخلوط و یکدست شوند و بعد تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام مخلوط را هم بزنید.

مرحله 12

بعد مقداری شکلات به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا شکلات ذوب شود و کاملا با مواد مخلوط و یکدست شود، سپس از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید و روی آن یک پلاستیک قرار دهید و اجازه دهید تا در دمای محیط خنک و سرد شود.

مرحله 13

سپس گاناش را داخل یک قیف بریزید و بعد کیک را از داخل یخچال بیرون بیاورید و بعد گاناش را روی لایه کرمی بریزید و روی سطح کیک پخش کنید و سپس با لیسک سطح آن را صاف کنید و بعد به صورت خطوط نامنظم با گاناش تزئین کنید.

مرحله 14

بعد کیک را داخل یخچال قرار دهید و اجازه دهید تا گاناش کاملا خودش را بگیرد و سفت شود و سپس از یخچال بیرون بیاورید و به دلخواه و سلیقه خودتان با پودر پسته و مغز گردو خرد شده و خلال بادام چند برش حلقه‌ای موز و توت فرنگی تزئین کنید