۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت حلوای اوماج به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت حلوای اوماج به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی

حلوای اوماج یکی از انواع حلواهای سنتی و ارزشمند ایرانی محسوب می‌شود که سرچشمه و مبدأ اصلی آن استان‌های شمالی کشور، به ویژه استان مازندران است. این حلوای خوش‌طعم و دلنشین، از جایگاه ویژه‌ای در میان شیرینی‌های سنتی ایرانی برخوردار است و جزو میراث‌های ارزشمند فرهنگی و غذایی به شمار می‌آید. در ادامه، آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه این حلوای خوشمزه را در وبلاگ مشاهده خواهید نمود.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۴ لیوان
روغن جامد یا روغن صاف۱ لیوان
شیر۱ لیوان
شکر۲ لیوان
آب۲ لیوان
زعفران دم کرده۴ قاشق غذاخوری
گلاب½ لیوان
پودر هل۱ قاشق مرباخوری

حلوای اوماج به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه حلوای اوماج، ابتدا آرد را در یک سینی بزرگ می ریزیم و سپس شیر را به صورت پخش روی آرد می پاشیم. سپس آرد را به مدت 20 دقیقه با دست ورز می دهیم تا به شکل گلوله های کوچک (اوماج) درآید.

مرحله 2

در ادامه، آردهای گلوله شده را ابتدا از یک صافی بزرگ و سپس از یک صافی کوچک تر عبور می دهیم تا اوماج های ریز را از اوماج های درشت جدا کنیم. سپس آنها را در محیط قرار می دهیم تا به طور کامل خشک شوند.

مرحله 3

برای اینکه اوماج ها سریع تر خشک شوند، بهتر است هر 30 دقیقه آنها را زیر و رو کنیم. برای درست کردن شربت، شکر و آب را در یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا شکر کاملاً حل شود.

مرحله 4

پس از اینکه شکر در آب حل شد و شربت شروع به جوشیدن کرد، زعفران دم کرده، گلاب و هل را به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم 5 دقیقه دیگر با حرارت ملایم بجوشد تا آماده شود.

مرحله 5

در این مرحله، شربت را از روی حرارت کنار می گذاریم و به سراغ آماده کردن حلوا می رویم. برای این منظور، روغن را در یک تابه مناسب می ریزیم و اجازه می دهیم داغ شود، سپس اوماج های درشت را به تابه اضافه می کنیم.

مرحله 6

اوماج ها را باید به اندازه ای تفت دهیم که رنگشان کمی قهوه ای شود، سپس حرارت زیر تابه را کمتر می کنیم و اوماج های ریز را به تابه اضافه می کنیم و به مدت 20 دقیقه دیگر حلوا را تفت می دهیم تا مواد یکدست شوند.

مرحله 7

اگر تمایل داشته باشیم رنگ حلوا تیره تر شود، می توانیم تفت دادن را مدت بیشتری ادامه دهیم. سپس شربت را در سه مرحله کم کم به تابه اضافه می کنیم و مواد را به صورت مداوم مخلوط می کنیم تا حلوا منسجم شود.

مرحله 8

پس از اینکه حلوا به غلظت مناسب رسید، تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. سپس یک سینی لبه دار را با کمی روغن چرب می کنیم و حلوا را درون آن می ریزیم و به صورت یکدست پخش می کنیم.

مرحله 9

در مرحله پایانی، روی حلوا را با پشت قاشق صاف می کنیم و می توانیم آن را به همان صورت سرو کنیم، یا برای مجلسی تر شدن حلوا، آن را با کاتر به صورت دلخواه قالب بزنیم و در ظرف مورد نظر بچینیم.