۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت زرشک پلو با مرغ به روش نذری و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت زرشک پلو با مرغ به روش نذری و با طعم بسیار عالی

زرشک پلو با مرغ، غذایی سنتی و با قدمت طولانی در فرهنگ غذایی ایرانی است که در مناسبت‌های مهم و ویژه به عنوان غذای اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این غذای پرطرفدار با ترکیب برنج، زرشک، مرغ و ادویه‌جات خاص خود، طعمی دلپذیر و منحصربه‌فرد دارد. برای آشنایی با نحوه تهیه کامل و مرحله به مرحله زرشک پلو با مرغ نذری، لطفاً به ادامه مطلب در این وبلاگ آموزشی معتبر مراجعه نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
ران یا سینه مرغ۲ تکه
برنج۲ پیمانه
زرشک۶ قاشق غذاخوری
شکر۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۱٫۵ قاشق غذاخوری
کره۵۰ گرم
پیاز۲ عدد متوسط
زعفران دم کرده۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

زرشک پلو با مرغ به روش نذری و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه زرشک پلو با مرغ نذری، ابتدا باید برنج را شست و داخل یک ظرف مناسب ریخت. سپس به اندازه ای آب اضافه کرد که سطح آب یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد و 1 قاشق چایخوری نمک نیز اضافه شود. توجه داشته باشید که زمان خیساندن برنج به نوع برنج بستگی دارد و برنج هر چقدر قدیمی تر باشد، باید مدت بیشتری خیسانده شود.

مرحله 2

در ادامه، پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در یک قابلمه مناسب با کمی روغن تفت داده تا سبک شود. سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه شده و تفت دادن ادامه می یابد. حالا تکه های گوشت مرغ به قابلمه اضافه و هر دو سمت آن ها به خوبی سرخ می شوند.

مرحله 3

پس از آن، به اندازه ای آب اضافه شده تا روی مرغ را بگیرد و صبر می شود تا آب جوش بیاید. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، کف های سفید رنگ روی سطح آب جمع آوری و دور ریخته می شوند. سپس درب قابلمه گذاشته شده و اجازه داده می شود گوشت مرغ با حرارت بسیار ملایم بپزد.

مرحله 4

در این مرحله، کره با 2 قاشق روغن در یک تابه کوچک ریخته و روی حرارت قرار داده می شود تا به خوبی داغ شود. سپس رب گوجه فرنگی اضافه و به خوبی تفت داده می شود تا کاملا سرخ شده و طعم و بوی خامی آن گرفته شود. در ادامه، 1 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده و در صورت تمایل 1 قاشق غذاخوری گلاب به رب گوجه فرنگی اضافه و با هم ترکیب می شوند.

مرحله 5

پس از آن، رب گوجه فرنگی سرخ شده به قابلمه اضافه می شود. پس از گذشت 5 دقیقه، آب لیمو ترش اضافه و اجازه داده می شود خورش مرغ روغن بیندازد و سس درون قابلمه غلیظ شود. در ادامه، زرشک و شکر به همراه مقداری کره در یک تابه مناسب تفت داده می شوند تا زرشک براق شود.

مرحله 6

سپس، یک قابلمه مناسب تا نیمه آب پر شده و روی حرارت زیاد قرار داده می شود تا آب سریعتر به جوش بیاید. پس از اینکه آب جوش آمد، 1 قاشق غذاخوری نمک و 1 قاشق روغن مایع به آب جوش اضافه شده و برنج خیسانده شده اضافه می شود. اجازه داده می شود برنج به مدت 7 تا 10 دقیقه درون آب جوش بماند تا نرم شود.

مرحله 7

زمانی که برنج به خوبی نرم شد و مغزش کمی گیر داشت، باید آن را آبکشی کرد. در ادامه، یک قابلمه مناسب انتخاب و چند قاشق روغن داخل آن ریخته می شود. سپس به سلیقه خود برای ته دیگ از سیب زمینی یا نان استفاده می شود. برنج آبکش شده با کفگیر روی ته دیگ ریخته و کمی روغن روی آن ریخته می شود. درب قابلمه گذاشته و قابلمه روی حرارت ملایم قرار داده می شود تا به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.

مرحله 8

پس از اینکه برنج دم کشید، چند قاشق از آن با زرشک و زعفران مخلوط شده و برای تزیین روی زرشک پلو کنار گذاشته می شود. در ادامه، باقی برنج در دیس کشیده و با زرشک و برنج زعفرانی به سلیقه تزیین می شود. در نهایت، خورش مرغ آماده شده و سس باقی مانده در قابلمه از صافی رد شده و درون یک کاسه کوچک ریخته می شود.