۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت اکبر جوجه دونفره خوشمزه و مخصوص رستورانی

نکات و دستور پخت اکبر جوجه دونفره خوشمزه و مخصوص رستورانی

اکبر جوجه یکی از غذاهای سنتی و محبوب در میان ایرانیان است که سرچشمه آن شهرستان گلوکاه در استان مازندران می‌باشد. امروزه این غذای خوشمزه در سراسر کشور در دسترس است و طرفداران بسیاری دارد. اکبر جوجه نوعی غذای مبتنی بر جوجه مرغ است که طعم منحصربفرد آن ناشی از ترکیب رب انار، کره و شیوه پخت خاص آن است. در واقع، این غذا نوعی جوجه محلی سرخ شده است که همراه با برنج زعفرانی و رب انار سرو می‌شود. نام این غذا از نام رستورانی گرفته شده است که برای اولین بار آن را ارائه کرده است. این رستوران امروزه به صورت زنجیره ای در بسیاری از شهرهای ایران فعالیت داشته و بر اساس لقب موسس آن که این غذا را ابداع کرده، نامگذاری شده است. برای آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه اکبر جوجه، به ادامه مطلب در وبلاگ مراجعه کنید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
جوجه (حداکثر ۱ کیلویی)۱ عدد
آبلیموبه میزان لازم (حدود ۱ لیوان)
سیر۲ حبه
پیاز متوسط۱ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
دارچین (اختیاری)به میزان دلخواه
زعفران آب کردهحدود نصف استکان
کره۱۰۰ گرم
روغن۱ تا ۲ لیوان

اکبر جوجه دونفره خوشمزه و مخصوص رستورانی

مرحله 1

برای تهیه اکبر جوجه خوشمزه و مخصوص، ابتدا مرغ را به طور مساوی از وسط نصف می‌کنیم و در یک کاسه مناسب قرار می‌دهیم. سپس سیر را خرد کرده و همراه با آبلیمو به کاسه حاوی گوشت مرغ اضافه می‌کنیم.

مرحله 2

پیاز را شسته، پوست کنده و به صورت خلالی خرد کرده و به مخلوط اضافه می‌کنیم. زعفران و ادویه‌ها را به مرغ افزوده و با هم مخلوط می‌کنیم، سپس مرغ را در آن قرار می‌دهیم. ظرف را می‌بندیم یا سلفون می‌کشیم و در یخچال حداقل ۲ ساعت قرار می‌دهیم تا مزه‌دار شود.

مرحله 3

در مرحله بعد، روغن و کره را در قابلمه مناسبی گرم می‌کنیم. توجه داشته باشید که برای پخت اکبر جوجه، مقدار روغن زیاد است تا مرغ غوطه‌ور شود.

مرحله 4

مرغ را از مواد خارج کرده و تکه‌های سیر و پیاز را از آن جدا می‌کنیم. سپس مرغ را تا حدی با دستمال خشک می‌کنیم و درون روغن داغ قرار می‌دهیم، با حرارت کم.

مرحله 5

قابلمه را می‌پوشانیم و اجازه می‌دهیم مرغ به آرامی بپزد و مغز آن پخته شود. این فرایند حدود ۲ ساعت طول می‌کشد و مرغ آب می‌اندازد. پس از سرخ شدن یک طرف، مرغ را برمی‌گردانیم تا طرف دیگر نیز سرخ شود. در نهایت، مرغ را در ظرف سرو کرده و با رب انار سرو می‌کنیم.

مرحله 6

برای بهبود پخت، می‌توانیم قبل از سرخ کردن، مرغ را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آبپز کنیم. همچنین، مرغ باید حداقل ۳ ساعت در مواد خوابانده شود تا طعم بهتری پیدا کند. هرچه بیشتر در مواد باشد، طعم آن بهتر خواهد شد. بهتر است مرغ را از شب قبل در مواد قرار دهیم.