۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت اشترودل گوشت، شام خوشمزه و شیک اروپایی

نکات و دستور پخت اشترودل گوشت، شام خوشمزه و شیک اروپایی

اشترودل مرغ یکی از انواع غذاهای سنتی و محبوب آشپزی اتریشی به شمار می‌رود. این غذای لذیذ با مواد متنوع و روش‌های مختلف پخت تهیه می‌شود و می‌تواند به عنوان یک پیش‌غذای شیک و پرطرفدار در مهمانی‌ها و پذیرایی‌ها مورد استفاده قرار گیرد. مراحل تهیه اشترودل مرغ بسیار ساده و آسان است. در ادامه با آموزش گام به گام طرز تهیه این غذای اصیل اتریشی در وبلاگ آموزشی همراه خواهید بود.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
تخم مرغ۱ عدد
شیر ولرم۱ لیوان
روغن مایعنصف لیوان
نمک۱ قاشق چای خوری
خمیر مایه۱ قاشق غذا خوری
شکر۱ قاشق غذا خوری
شیر ولرم برای مخلوط کردن با خمیر مایه۴/۱ لیوان
آرد۳ تا ۴ لیوان
پیاز۱ عدد
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
فلفل دلمه‌اینصف ۱ عدد
قارچ۸ عدد
رب۱ قاشق غذا خوری
زرد چوبه۱ قاشق چای خوری
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
آویشن۱ قاشق چای خوری
پاپریکا۱ قاشق چای خوری
پودر سیر۱ قاشق چای خوری
نمکبه مقدار لازم
جعفریبه مقدار لازم
نعنا و ریحان و شوید تازه برای تزئینبه مقدار لازم
سس گوجه فرنگی یا سس کچاب برای تزئین۲ قاشق غذا خوری
پودر آویشن برای تزئینبه مقدار لازم

اشترودل گوشت، شام خوشمزه و شیک اروپایی

مرحله 1

برای تهیه اشترودل گوشت، ابتدا مقداری شیر ولرم را داخل یک ظرف بریزید و خمیر مایه فوری را به آن اضافه کنید. هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند و بافت یک دستی تشکیل شود. سپس مقداری شکر به شیر اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند. بعد روی ظرف را بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کند تا خمیر مایه عمل بیاید.

مرحله 2

وقتی که در کنار‌های ظرف روی مخلوط مواد حباب‌هایی تشکیل شد، یعنی خمیر مایه عمل آمده است و می‌توانید از آن استفاده کنید. بعد از آن تخم مرغ را بشکنید و داخل یک ظرف بریزید، سپس با چنگال یا همزن دستی خوب هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود و بافت آن کاملا یکدست شود. بعد مقداری شیر ولرم به تخم مرغ اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب و یکدست شوند.

مرحله 3

سپس مقداری روغن مایع را به مخلوط شیر و تخم مرغ اضافه کنید، خوب هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند و مقداری نمک روی مواد بریزید. بعد خمیر مایه عمل آمده را به مخلوط مواد اضافه کنید و با هم ترکیب کنید.

مرحله 4

سپس مقداری آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت آن سبک و یک دست شود. بعد از آن آرد را کم کم و در چند مرحله به مخلوط مواد اضافه کنید با لیسک هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب و یکدست شوند. وقتی که خمیر جمع شد و بافت آن کاملا صاف و یکدست شد، طوری که خمیر به دست نچسبید، دیگر آرد اضافه نکنید.

مرحله 5

بعد خمیر تشکیل شده را با دست حسابی ورز دهید تا بافت آن کاملاً یکدست، نرم و لطیف شود. سپس خمیر را داخل یک ظرف که از قبل آن را چرب کرده‌اید قرار دهید و روی ظرف را بپوشانید. اجازه دهید تا خمیر به مدت تقریباً یک ساعت در دمای محیط استراحت کند.

مرحله 6

در این فاصله پیاز را پوست بگیرید، به شکل نگینی و ریز خرد کنید. سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. پیازها را در تابه بریزید و با روغن داغ تفت دهید تا سبک، شیشه‌ای و نرم شوند. بعد از آن گوشت چرخ کرده را به پیازهای تفت داده شده اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.

مرحله 7

سپس فلفل دلمه‌ای را که از قبل شسته‌اید و خشک کرده‌اید در اندازه‌های کوچک به شکل نگینی خرد کنید و در تابه بریزید. کمی تفت دهید تا عطر و طعم فلفل دلمه پخش شود و به خورد گوشت‌ها برود. بهتر است که از فلفل دلمه سبز رنگ استفاده کنید.

مرحله 8

قارچ‌ها را که از قبل تمیز شسته‌اید و خشک کرده‌اید، زدگی‌های آنها را گرفته‌اید و به شکل حلقه‌ای برش بزنید. سپس قارچ‌های اسلایس شده را داخل تابه بریزید و تفت دهید تا آب قارچ کشیده شود و با بقیه مواد مخلوط شود.

مرحله 9

سپس ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، آویشن، پاپریکا و پودر سیر است به مقدار مناسب با توجه به ذائقه خودتان به ترکیب مواد اضافه کنید. کمی تفت دهید و با بقیه مواد مخلوط کنید تا عطر ادویه‌ها پخش شود و به خورد مخلوط مواد برود.

مرحله 10

ادویه‌ها را تقریباً به مدت یک دقیقه در تابه تفت دهید تا زردچوبه رنگ باز کند و عطر ادویه‌ها در مواد پخش شود. سپس مقداری رب گوجه فرنگی را در تابه بریزید و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود و رنگ آن کمی تیره‌تر شود.

مرحله 11

بعد از آن برای عطر و طعم بهتر مخلوط مواد مقداری جعفری را که از قبل تمیز شسته‌اید و خشک شده است، با یک چاقوی تیز در اندازه‌های کوچک خرد کنید و به ترکیب مواد اضافه کنید. کمی تفت دهید تا عطر جعفری‌ها پخش شود و به خورد مواد برود.

مرحله 12

سپس تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. بعد از آن روی خمیر را که عمل آمده است و پف کرده و حجم آن تقریباً دو برابر شده است بردارید. با فشار انگشت پف داخل خمیر را بگیرید و کمی خمیر را با دست ورز دهید تا یکدست شود.

مرحله 13

بعد از آن روی یک سطح صاف مقداری آرد بپاشید، مقداری از خمیر جدا کنید و چانه کنید. سپس آن را روی سطح صاف قرار دهید و با وردنه آن را کاملا باز کنید. کناره‌های خمیر را با کاردک ‌یا چاقوی تیز برش بزنید و خمیر را به شکل یک مستطیل درآورید.

مرحله 14

سپس روی دو قسمت طولی خمیر از بالا تا پایین برش‌های اریب با فاصله ۲ سانتی‌متر از هم و به عرض تقریبا ۴ سانتی‌متر ایجاد کنید. بعد وسط خمیر را مقداری از مواد میانی بریزید و روی آن مقداری پنیر پیتزا بریزید. کناره‌های خمیر را به سمت وسط آن بر روی مواد تا بزنید.

مرحله 15

همه خمیر را به همین شکل ابتدا چانا کنید و بعد روی سطح صاف پهن کنید، سپس از مواد میانی و پنیر پیتزا داخل آن‌ها بریزید و خمیر را فرم دهید. بعد اشترودل‌های مرغ را داخل یک ظرف مناسب فر قرار دهید، همه اشترودل‌ها را با فاصله داخل ظرف قرار دهید.

مرحله 16

بعد یک تخم مرغ را داخل یک ظرف بریزید، با چنگال یا همزن دستی هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود. سپس زعفران دم کرده غلیظ را به تخم مرغ زده شده اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ، عطر و طعم زعفران به خورد تخم مرغ‌ها برود.

مرحله 17

با یک فرچه از مخلوط تخم مرغ و زعفران روی اشترودل گوشت بمالید و سطح آنها را کاملا رومال کنید. سپس مقداری کنجد روی اشترودل‌های گوشت بپاشید.

مرحله 18

بعد ظرف اشترودل‌ها را داخل فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید. دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا اشترودل گوشت به مدت تقریباً ۲۵ دقیقه در فر بپزد و آماده شود. در ۵ دقیقه آخر حرارت بالا یا گریل را روشن کنید.

مرحله 19

سپس اجازه دهید تا اشترودل‌ها به مدت ۵ دقیقه با حرارت بالا یا گریل بپزند تا سطح آنها کاملا طلایی رنگ شود. بعد از این مدت ظرف اشترودل گوشت را از داخل فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا کمی از حرارت اولیه آن کم شود.

مرحله 20

وقتی که اشترودل گوشت داخل فر خوب پخت و آماده شد، با یک چاقوی تیز آن را در اندازه‌های کوچک تر و به دلخواه خودتان برش بزنید. بعد اشترودل گوشت را داخل ظرف مناسب قرار دهید و با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان روی آن را با چند برگ نعنا، ریحان و شوید تازه تزئین کنید.

مرحله 21

سپس مقداری سس گوجه فرنگی یا هر سس دیگری به دلخواه خودتان روی اشترودل گوشت بریزید و کمی هم آویشن به آن اضافه کنید. بعد اشترودل گوشت را به عنوان یک غذای خوش طعم و پر طرفدار، یک فینگر فود مناسب و ساده یا یک پیش غذای شیک و لذیذ برای پذیرایی و مهمانی‌ها سرو کنید.