۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت کله جوش مخصوص اصفهانی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت کله جوش مخصوص اصفهانی با طعم بسیار عالی

کله جوش یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که طی سال‌های گذشته مورد توجه و عنایت خاصی قرار گرفته است. این غذای لذیذ و مغذی به طور سنتی با استفاده از مواد ساده و در دسترس تهیه می‌شد، اما امروزه شاهد ظهور انواع مجلس‌تر و تزئین‌شده‌تر آن هستیم که با افزودن مواد نظیر گردو و سایر خشکبار، جلوه‌ای متمایزتر و چشم‌نوازتر به خود گرفته است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله‌به‌مرحله طرز تهیه کله جوش، لطفاً در ادامه با وبلاگ آموزشی همراه باشید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
کشک۲ لیوان
پیاز۲ عدد
سیر½ بوته
گردو۸ عدد
آب جوش۲ لیوان
زردچوبه، نمکبه مقدار کافی
روغن محلی یا روغن جامد۳ قاشق سوپخوری
نعنا خشک۱ قاشق سوپخورری

کله جوش مخصوص اصفهانی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه کله جوش مجلسی، ابتدا پوست پیاز و سیر را جدا کرده و به صورت خلالی خرد می کنیم. سپس پوست گردو را جدا کرده و به صورت ریز خرد می کنیم. یک قابلمه مناسب را انتخاب کرده و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در این مرحله مقداری روغن جامد یا محلی را به قابلمه اضافه کرده و پیاز و سیر خرد شده را درون آن تفت می دهیم تا طلایی شوند.

مرحله 2

در ادامه، نعنا خشک و زردچوبه را به مخلوط سیر داغ و پیاز داغ اضافه می کنیم و به تفت دادن آن ها با دقت ادامه می دهیم. سپس گردوهای خرد شده را اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا خامی گردو گرفته شود. در این مرحله کشک را به کله جوش اضافه کرده و پس از کمی تفت دادن، به میزان دلخواه آب جوش اضافه می کنیم.

مرحله 3

در ادامه، کشک را مخلوط می کنیم تا در آب به طور کامل حل شود. سپس نمک کله جوش را تست کرده و در صورت نیاز مقداری نمک به آن اضافه می کنیم. در پایان، پس از گذشت 10 دقیقه، کله جوش را از روی حرارت بر می داریم و درون ظرف مورد نظر می ریزیم. در نهایت، آن را با پیاز داغ و نعنا داغ تزئین می کنیم.