۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت میگو پلو به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت میگو پلو به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی

میگو پلو به عنوان یکی از غذاهای سنتی و محبوب کشور ما ایران، با دستورالعمل های متنوع و متفاوتی تهیه می گردد. این غذای لذیذ و خوشمزه، جایگاه ویژه ای در فرهنگ غذایی ایرانیان دارد. در ادامه، با پیروی از مراحل کامل و مرحله به مرحله آموزش تهیه میگو پلو در این وبلاگ آموزشی، می توانید این غذای سنتی را به طور دقیق و با کیفیت بالا تهیه نمایید. همراهی شما در این آموزش، ما را در ارائه هر چه بهتر این محتوا یاری خواهد داد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
میگو۵۰۰ گرم
پیاز۲ عدد متوسط
گشنیز تازه۱ پیمانه
برنج۴ پیمانه
زردچوبه و پودر سیرهر کدام ۲ قاشق چایخوری
پودر دارچین و ادویه پلوییهر کدام ۱ قاشق چایخوری
پاپریکا و فلفل سیاههر کدام ۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
نمک و روغن مایعبه مقدار کافی

میگو پلو به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه یک میگو پلوی خوشمذه و سئو دوستانه، ابتدا پیاز را به صورت خلالی نازک خرد کرده و در یک تابه روی حرارت ملایم قرار می دهیم. سپس روغن مایع به تابه اضافه کرده و پیاز را درون آن می ریزیم. پیاز را تا زمانی که کاملاً سرخ و طلایی شود تفت می دهیم. در ادامه، زردچوبه، نمک، پودر سیر، پاپریکا و فلفل سیاه را به تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی ادویه ها گرفته شود.

مرحله 2

سپس پشت کمر میگوها را شکاف داده و رگ سیاه رنگ را از آنها جدا می کنیم. میگوها را شسته و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی خارج شود. حالا میگوها را به تابه اضافه کرده و به مدت 2 تا 3 دقیقه تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهند. مقداری زعفران دم کرده نیز به تابه اضافه کرده و تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله 3

در ادامه، یک قابلمه را تا نیمه پر از آب کرده و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به نقطه جوش برسد. برنج را شسته و به همراه مقداری نمک به قابلمه اضافه می کنیم. برنج را به مدت 8 تا 12 دقیقه در آب جوش می پزیم. در 2 دقیقه آخر پخت، گشنیز را نیز به قابلمه اضافه کرده و مخلوط می کنیم. پس از آن، یک دانه برنج را بین دو انگشت له کرده و زمانی که اطراف دانه برنج نرم و مغز آن کمی گیر داشته باشد، قابلمه را از روی حرارت برمی داریم.

مرحله 4

حالا برنج را آبکشی کرده و در یک قابلمه مناسب، مقداری روغن مایع و زعفران دم کرده می ریزیم. ته دیگ دلخواه را کف قابلمه فیکس کرده و یک لایه برنج درون آن می ریزیم. سپس مقداری از مخلوط میگو، پودر دارچین و ادویه پلویی را به صورت پخش روی برنج می ریزیم و با لایه دیگری از برنج می پوشانیم. این فرآیند را تا تمام شدن مواد ادامه می دهیم. درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم و روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم. میگو پلو را به مدت 45 دقیقه روی حرارت می گذاریم تا کاملاً دم بکشد.

مرحله 5

در پایان، قابلمه را از روی حرارت برداشته و میگو پلو را درون ظرف مورد نظر می ریزیم. میگوها را روی پلو قرار داده و همراه با سیر ترشی یا سبزی خوردن سرو می کنیم. لذت ببرید!