۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت کتلت آبادانی به روش ساده و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت کتلت آبادانی به روش ساده و با طعم بسیار عالی

کتلت آبادانی به عنوان یکی از انواع غذاهای محلی و سنتی شهر آبادان، از جمله غذاهای خوشمزه و پرطرفدار در این منطقه به شمار می آید. این غذای لذیذ با ترکیبات متنوعی از جمله گوشت چرخ کرده، پیاز، سبزیجات، ادویه جات و سایر مواد اولیه تهیه می شود. روش تهیه کتلت آبادانی به صورت مرحله به مرحله و با جزئیات کامل در ادامه مقاله ارائه خواهد شد تا علاقه مندان بتوانند این غذای محلی خوشمزه را در منزل نیز طبخ نمایند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
سیب زمینی۲ عدد متوسط
پیاز۱ عدد متوسط
آرد نخودچی۱ قاشق غذاخوری
نمک½ قاشق غذاخوری
زردچوبه۱ قاشق چایخوری
سماق، پولبیبر و فلفل سیاه½ قاشق چایخوری
پودر دارچین½ قاشق چایخوری
کنجد سفید۱ قاشق غذاخوری

کتلت آبادانی به روش ساده و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه کتلت آبادانی به روش ساده، ابتدا گوشت را به تکه های کوچک خرد می کنیم و درون چرخ گوشت می ریزیم. سپس آن را درون یک کاسه مناسب چرخ می کنیم. در ادامه، پوست سیب زمینی و پیاز را جدا کرده و می شوییم.

مرحله 2

سپس سیب زمینی و پیاز را با دندانه های ریز رنده کرده و از صافی رد می دهیم تا آب اضافی آن ها گرفته شود. سپس این مواد را به کاسه حاوی گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم. همچنین آرد نخودچی را به مخلوط اضافه می کنیم.

مرحله 3

در ادامه، سماق، پولبیبر، فلفل سیاه، زردچوبه، نمک و پودر دارچین را به گوشت چرخ کرده اضافه کرده و ورز می دهیم تا مواد کتلت ترکیب و یکدست شوند. سپس روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار می دهیم.

مرحله 4

پس از این زمان، مایه کتلت را از یخچال خارج کرده و یک تابه مناسب را روی حرارت ملایم قرار می دهیم. مقداری روغن مایع درون تابه ریخته و اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود. سپس مجددا مایه کتلت را ورز داده و به صورت گرد شکل می دهیم.

مرحله 5

حال مایه کتلت را درون روغن داغ می اندازیم و اجازه می دهیم سرخ شود. پس از سرخ شدن یک سمت، آن را برمی گردانیم تا سمت دیگر نیز سرخ شود. این فرآیند را برای تمام مایه کتلت انجام می دهیم.

مرحله 6

در نهایت، کتلت های سرخ شده را روی دستمال حوله ای قرار داده تا روغن اضافی آن ها گرفته شود. سپس کتلت ها را درون ظرف مورد نظر چیده و همراه با گوجه و سیب زمینی سرخ شده سرو می کنیم.