۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت شوید خولی به روش رشتی و طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت شوید خولی به روش رشتی و طعم بسیار عالی

شوید خولی یکی از انواع غذاهای سنتی و محبوب در مناطق شمالی کشور ما است که ریشه و اصالت آن به شهر رشت در استان گیلان بازمی گردد. این غذای لذیذ و پرطرفدار، از جمله غذاهای بومی و محلی این منطقه به شمار می رود که طرز تهیه و طبخ آن از گذشته های دور در میان ساکنان این خطه رواج داشته است. برای آشنایی کامل با مراحل تهیه شوید خولی و فرآیند آماده سازی این غذای سنتی، به ادامه مطلب در وبلاگ آموزشی مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
سینه و ران مرغ۴ تکه
سیر ۴ حبه
پیاز۱ عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
شوید خشک۴ قاشق سوپخوری
آلو بخارا۲۰ عدد
تخم مرغ۲ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

شوید خولی به روش رشتی و طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه این غذای مجلسی فارسی، ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و با مقداری روغن در قابلمه تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. سپس سیر را رنده کرده و به همراه پیاز تفت می دهیم.

مرحله 2

پس از آن، تکه های مرغ را به قابلمه اضافه کرده و تمام قسمت های آن را به صورت یکدست سرخ می کنیم. سپس مرغ سرخ شده را از قابلمه خارج کرده و رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا کاملاً سرخ شود.

مرحله 3

در ادامه، شوید خشک را به قابلمه افزوده و کمی تفت می دهیم. سپس نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کرده و تفت می دهیم تا عطر ادویه ها آزاد شود. سپس تکه های مرغ را به همراه 3 لیوان آب به قابلمه برگردانده و حرارت را زیاد می کنیم.

مرحله 4

پس از جوش آمدن آب، حرارت را کم کرده و اجازه می دهیم مرغ به مدت 45 دقیقه بپزد. سپس آلوبخارا را به قابلمه اضافه کرده و 30 دقیقه دیگر با حرارت ملایم می پزیم.

مرحله 5

در پایان، تخم مرغ ها را درون کاسه مخلوط کرده و به قابلمه اضافه می کنیم. درب قابلمه را می گذاریم تا تخم مرغ ها بپزند. پس از 5 دقیقه، خورش را به خوبی مخلوط می کنیم تا تخم مرغ ها به صورت تکه تکه در بیایند. در نهایت، خورش را در ظرف مورد نظر سرو می کنیم و همراه با برنج ساده یا کته میل می نماییم.